• SKF/

Chalmers, Ericsson och SKF tar ledningen i utvecklingen av 5G-teknologier för world-class manufacturing

Göteborg, 8 februari 2016: Chalmers tekniska högskola, Ericsson och SKF tillkännager idag satsningen 5G Enabled Manufacturing (5GEM). Det tvååriga projektet syftar till att kombinera nästa generations mobilteknologi, 5G, med tillverkningsteknologier för att öka svensk industris konkurrenskraft.

5GEM stöds av Vinnova. Som en del av projektet kommer en pilot av ett produktionssystem för sfäriska rullager i världsklass – och som utnyttjar 5G-teknologi – att utvecklas vid SKFs fabrik i Göteborg.

Johan Stahre, projektledare för 5GEM säger: ”Projektets ambition är att skapa ett tillverkningssystem i världsklass som kan uppvisa högre prestanda tack vare förbättrad effektivitet, samt ökad flexibilitet och spårbarhet. En viktig del av projektet är att säkerställa att dessa teknologier enkelt kan tillämpas i andra tillverkningsindustrier.”

5GEM kommer att adressera och bestå av de fyra huvudsakliga livscykelfaserna för ett tillverkningssystem: konstruktion, installation, drift och underhåll. För varje fas kommer bästa praxis att utvecklas för utnyttjande av mobil ICT-infrastruktur, konnektivitetsverktyg, sensorer, samt interaktion mellan operatör och system. Detta görs för att kunna säkerställa konsekventa och integrerade arbetsflöden.

(publ.)

PRESS: Nia Kihlström, Senior Trade Press Manager,
tel: 46 31-337 2897, mobile: 46 70-6672897, e-mail: nia.kihlstrom@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,