• SKF/

Hans Stråberg föreslås till ny styrelseordförande i AB SKF. Colleen Repplier föreslås som ny styrelseledamot

Göteborg, 17 januari 2018: SKFs valberedning föreslår Hans Stråberg till ny styrelseordförande i SKF. Hans Stråberg är styrelseordförande i Atlas Copco AB, Roxtec AB, CTEK AB, Nikkarit Holding AB; vice styrelseordförande i Stora Enso Oyj, Orchid Ortopedics, Inc och styrelseledamot i Investor AB, N Holding AB, Mellby Gård AB och Hedson Technologies AB.

SKFs nuvarande styrelseordförande Leif Östling har meddelat att han inte ställer upp för omval vid årsstämman 2018.

Valberedningen föreslår även Colleen Repplier som ny styrelseledamot i SKF. Colleen Repplier är för närvarande vice president och general manager i Johnson Controls. Hon är också styrelseledamot i Kimball Electronics.

Baba Kalyani och Marie Bredberg har meddelat valberedningen att de inte står till förfogande för omval.

Valberedningen föreslår att styrelsen ska bestå av nio ledamöter och inga suppleanter. Utöver föreslaget nyval av Hans Stråberg och Colleen Repplier föreslår valberedningen omval av styrelseledamöterna Peter Grafoner, Lars Wedenborn, Hock Goh, Alrik Danielson, Nancy Gougarty, Ronnie Leten och Barb Samardzich.

Valberedningens övriga förslag kommer att offentliggöras i samband med kallelsen till årsstämman 2018.

I SKFs valberedning inför årsstämman 2018 ingår Marcus Wallenberg, FAM, Ramsay Brufer, Alecta, Anders Jonsson, Skandia och Johan Strandberg, SEB Investment Management, jämte styrelsens ordförande Leif Östling.

(publ.)

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,