Ny lager-tätningsenhet från SKF för vattenskotrar

Ny lager-tätningsenhet från SKF för vattenskotrar SKF har utvecklat ett nytt koncept, en enhet för vattenskotrar som löser problemen med läckage av motorolja och inträngande vatten. Genom att kombinera företagets spetskompetens inom lager- och tätningsteknologi har SKF kunnat presentera en lösning som underlättat för Bombardier Rotax i Österrike att utveckla en ny generation högpresterande motorer för vattenskotrar. Den nya konstruktionen krävde en tätning/lagring mellan vattenjetturbinens drivaxel och motor som kan ta upp motorns rörelser under drift. SKF har utvecklat ett enhetskoncept bestående av tätning, lager, lagerhus och monteringshylsa, samt bälg med integrerat skydd. Lösningen motsvarar Bombardiers önskemål om en enhet som är enkel att montera och med prestanda och teknologi som uppfyller högt ställda krav på resistens mot korrosion, höga temperaturer och vibrationer. SKF har på detta sätt utvecklat ett koncept som ger kunden ett betydande mervärde och initierar en ny affär för koncernen. Göteborg den 22 oktober 2001 Aktiebolaget SKF (publ.) För ytterligare information kontakta: Lars G Malmer, SKF Group Communication, tel 031-337 1541, e-post: Lars.G.Malmer@skf.com Aktiebolaget SKF, 415 50 Göteborg, tel. 031-337 1000, fax 031-337 2832, www.skf.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/22/20011022BIT00740/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/22/20011022BIT00740/bit0002.pdf