SKF Bokslutskommuniké 2016

Göteborg, 2 februari 2017

Alrik Danielson, Vd och koncernchef:

”Marknadsförhållandena har förbättrats gradvis under 2016 och nu växer SKF igen. Under fjärde kvartalet ökade den organiska försäljningen med 1,2% jämfört med föregående år. Sekventiellt sett var försäljningen något högre, framför allt i Asien. Försäljningen under kvartalet uppgick till 18,8 miljarder kronor. Vi såg en gradvis ökande efterfrågan under kvartalet och färre säsongsbetonade förköp som annars är vanliga under den här delen på året.

Rörelseresultatet, exklusive engångskostnader, uppgick till 1 741 Mkr, vilket var något bättre än förra året. Vår rörelse­marginal exklusive engångskostnader var 9,3%. Kostnaden för vårt nya ERP-system under kvartalet uppgick till 280 Mkr och påverkade marginalen negativt med 1,5 procentenheter.

Vår industriverksamhet genererade en rörelsemarginal exklusive engångskostnader på 11,0%. Vi såg en högre efter­frågan i Asien, i synnerhet inom industriell distribution, men också inom industriella drivsystem. I Europa var den totala efterfrågan relativt oförändrad men vi upplevde en ökning i vår distributionsverksamhet samt inom järnvägsindustrin och den allmänna industrin. I Nordamerika ser vi fortfarande utmanande marknadsförhållanden, men utvecklingen på marknaden håller på att stabilisera sig.

Vår fordonsverksamhet genererade en rörelsemarginal exklusive engångskostnader på 5,3%. Den organiska försäljningen ökade med 3,3% under kvartalet jämfört med samma kvartal föregående år, främst beroende på den starka tillväxten i Asien för både bilar och lastbilar.

Vårt kassaflöde är fortsatt starkt och uppgick till 1 428 Mkr under fjärde kvartalet. Nettoskuldsättningen minskade med 3 miljarder och stärkte balansräkningen, vilket gjorde att vi är nära vårt mål på en nettosskuldsättningsgrad på 80%.

Förra månaden tillkännagav vi ytterligare strategiska investeringar i våra fabriker i Schweinfurt, Tyskland och Dalian, Kina. Under de senaste 18 månaderna har vi aviserat investeringar i våra produktionsanläggningar och distributionscenter världen över. Den första av dessa investeringar som ska slutföras är den nya produktionskanalen för sfäriska rullager i Göteborg där den första provordern för kund nu tillverkas.

Vårt nya ERP-system som är en betydande investering för koncernen började användas i Sverige och Finland den 4 januari. Jag kan med glädje konstatera att implementeringen har gått enligt plan.

För första kvartalet 2017 förväntas efterfrågan på våra produkter och tjänster vara något högre jämfört med föregående år och relativt oförändrad jämfört med fjärde kvartalet 2016.

Nyckeltal, Mkr Kv4 2016 Kv4 2015 2016 2015
Försäljning 18 785 18 215 72 787 75 997
Rörelseresultat exkl. engångsposter  1 741 1 726 7 544 8 655
Rörelsemarginal exkl. engångsposter, % 9,3 9,5 10,4 11,4
Engångsposter i rörelseresultatet  -155 -687 -17 -1 687
Rörelseresultat  1 586 1 039 7 527 6 968
Rörelsemarginal, % 8,4 5,7 10,3 9,2
Finansiella engångsposter i rörelseresultatet  - -286 - -336
Resultat före skatt exkl. operationella och finansiella engångsposter 1 531 1 626 6 756 7 857
Resultat före skatt  1 376 653 6 739 5 834
Nettokassaflöde efter investeringar, före finansiering  1 428 1 966 7 717 6 416

Försäljningsförändring år-över-år, % Organisk Struktur Valuta Totalt
Kv4 2016 1,2 -1,8 3,7 3,1
Helår 2016 -1,6 -2,2 -0,4 -4,2

Organisk försäljningsförändring per region år-över-år, % Europa Nordamerika Latinamerika Asien Mellanöstern och Afrika
Kv4 2016 0,9 -4,4 -4,5 8,1 6,6
Helår 2016 1,7 -7,3 -4,1 -0,9 2,3

Förslag till utdelning
Styrelsen har beslutat att föreslå en oförändrad utdelning om 5,50 kronor per aktie till årsstämman.

Marknadsutsikter för första kvartalet 2017

Efterfrågan jämfört med första kvartalet 2016
Efterfrågan på SKFs produkter och tjänster förväntas bli något högre för både koncernen och Industri, och förväntas bli högre för Fordon. Efterfrågan förväntas bli något högre i Europa, Nordamerika och Latinamerika och högre i Asien.

Efterfrågan jämfört med fjärde kvartalet 2016
Efterfrågan på SKFs produkter och tjänster förväntas bli relativt oförändrad för både koncernen och för Industri, men förväntas bli högre för Fordon. Efterfrågan förväntas bli högre i Europa och Nordamerika, något lägre i Latinamerika och betydligt lägre i Asien.

En telefonkonferens kommer att hållas den 2 februari kl. 14.00: tel. 08 5352 6408.

All information angående SKFs bokslutskommuniké 2016 finns på SKFs webbplats.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som AB SKF är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoner, för offentliggörande den 2 februari 2017 kl. 13.00 CET.

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com