SKF får order värd 350 miljoner kronor från Vestas

SKF har fått en order värd cirka 350 miljoner kronor från Vestas för leverans av lösningar till huvudaxeln i Vestas V112-3.0 MW-turbin. Leveranserna inleddes redan under andra halvåret 2011 och kommer att fortsatta in på 2013.

“Vestas spelar en mycket viktig roll inom vindkraftsindustrin och vi har samarbetat med dem i många år. Vår roll som primär utvecklingspartner för V112-turbinen och vår omfattande kunskap och erfarenhet inom vindkraft gjorde det möjligt för oss att utveckla en ny lösning för den nya turbinen, säger Tom Johnstone, SKFs vd och koncernchef. “Vindenergi är ett viktigt område för SKF som vi fortsätter att investera i genom att utveckla nya lösningar för att möjliggöra en kostnadseffektivare vindkraftsproduktion.

SKFs speciallösningar optimerar driftsäkerheten och prestandan hos nya och befintliga vindturbiner. Lösningarna för huvudaxlar har konstruerats för att ta upp axiella och radiella belastningar och arbeta under svåra och ständigt växlande förhållanden. De integrerade lösningarna ger pålitlig prestanda och bidrar till minskade underhållskostnader för varje kilowattimme som produceras.

Göteborg den 5 Mars 2012

(publ.)

PRESS: Rebecca Janzon, Global Press Manager,
tel: 46 31-337 2400, mobile: 46 727-173880, e-mail: rebecca.janzon@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Marita Björk, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 1994, mobile: 46 705-181994, e-mail: marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2011 uppgick till 66 216 miljoner kronor och antalet anställda var 46 039. www.skf.com.