SKF får stororder från världens största vindkraftsproducent

SKF får stororder från världens största vindkraftsproducent SKF stärker ytterligare sin position som leverantör till vindkraftsindustrin. Världens största vindkraftstillverkare, Vestas Group i Danmark, har valt SKF som huvudleverantör av lager i vindkraftverken. Avtalet är på två år och omfattar leveranser till Vestas anläggningar världen över. Med denna affär blir Vestas Group den enskilt största kunden för Göteborgsfabrikens enhet för stora lager. Beroende på de tre olika effekterna på vindkraftverken, krävs lager i sex olika storlekar. - Ett djupt tekniskt kunnande, korta leveranstider och bra service, är exempel på de konkurrensfördelar som gjorde att valet föll på SKF, säger Helene Richmond, chef för SKF:s försäljning till industrikunder i Norden. SKF har målmedvetet arbetat på att förkorta tiderna från fast order till leverans, vilket är av avgörande betydelse för kunder inom vindenergisektorn. - Denna affär är viktig för SKF, och vindkraftsaffären börjar bli ett viktigt affärsområde. Vi har stor framgång som leverantör även till de företag som gör växellådor och generatorer för vindkraftverken, säger Helene Richmond. Marknaden för vindenergi har vuxit starkt på kort tid och innebär en intressant potential för SKF. Medan marknaden förväntas växa med 20-25 procent per år, har SKF:s försäljning ökat med mer än 60 procent under årets första nio månader. Göteborg den 10 december 2001 Aktiebolaget SKF (publ.) För ytterligare information, kontakta: Lars G Malmer, SKF Group Communication, tfn 031 337 1541, mobil 0705 37 15 41, e-post: Lars.G.Malmer@skf.com Aktiebolaget SKF, 415 50 Göteborg, tfn 031 337 1000, fax 031 337 2832, www.skf.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/10/20011210BIT00040/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/10/20011210BIT00040/bit0001.pdf