SKF förnyar samarbetet med den globala ungdomsturneringen Gothia Cup

Göteborg, 13 mars 2017: SKF kommer att fortsätta i sin roll som huvudpartner till Gothia Cup, världens största ungdomsturnering i fotboll. Dessutom kommer SKF att fortsätta att driva kvalturneringarna "Meet the World" som genomförs i cirka 25 länder över hela världen.

Efter ett tioårigt samarbete har SKF utökat sitt sponsoravtal med Gothia Cup för ytterligare tre år som omfattar turneringarna som hålls under 2017-2019.

"Gothia Cup är vår största sponsringsaktivitet och vi är otroligt stolta över att fortsätta vår relation under de närmaste tre åren. Gothia Cup representerar lagarbete, ansvar, lika möjligheter och ett engagemang för världens ungdom. Genom detta partnerskap och våra "Meet the World" turneringar, kommer SKF och vår personal runt om i världen fortsätta att hjälpa och stödja utvecklingen av ungdomars intressen i fotboll. Att samla dessa ungdomar tillsammans i vår vackra hemstad Göteborg är också fantastiskt att få vara med i ", säger Alrik Danielson, SKFs vd och koncernchef.

År 2007, när SKF blev huvudpartner till Gothia Cup, inledde företaget Meet the World-turneringarna, för att ge ännu fler barn från olika bakgrunder möjlighet att spela fotboll och att komma till Göteborg för att konkurrera med lag från 80 länder. Turneringarna är en del av SKF Care, där SKF anställda ger tillbaka till samhället genom att organisera turneringar. De äger rum från mars-juni och har visat sig vara ett mycket framgångsrikt och glädjande projekt.

"Det är lagen och deltagare från hela världen som gör Gothia Cup en unik mötesplats för världens ungdom, oavsett religion, hudfärg eller nationalitet, med fotboll som gemensam nämnare. Samarbetet med SKF ger oss en stark finansiell bas som säkerställer att vi kan fortsätta att ge unga människor över hela världen en mötesplats och en positiv upplevelse ", säger Dennis Andersson, generalsekreterare för Gothia Cup.

I år väntas än 40 000 pojkar och flickor från 80 länder komma till Göteborg 16-22 juli för att tävla i Gothia Cup. Sedan starten 1975 har Gothia Cup haft cirka 1,1 miljoner deltagare från 143 länder.

Om Meet the World
SKF har organiserat lokala Meet the World-turneringar runt om i världen sedan 2007. Tanken är att ge fler ungdomar, oavsett kultur, kön, religion eller färg, möjlighet att resa till Göteborg för att delta i Gothia Cup och träffa ungdomar från andra länder.

SKF har en närvaro i alla länder där de lokala turneringarna äger rum och hittills har 195 Meet the World-turneringar genomförts i 41 länder med cirka 24.000 deltagare. 3000 ungdomar har varit i Göteborg som medlemmar i ett vinnande lag som deltagit i det stora sommarevenemanget.

Gösta Andersson, Kommunikation SKF Sverige AB,
tel: 031-337 30 60, mobile: 0705-98 68 99, e-post: gosta.andersson@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 17 000 platser världen över. Försäljningen 2016 uppgick till 72 787 miljoner kronor och antalet anställda var 47 922. www.skf.com