SKF förvärvar bulgariska lagertillverkaren VMZ

SKF förvärvar bulgariska lagertillverkaren VMZ SKF har förvärvat lagertillverkningen vid det bulgariska företaget VMZ av den bulgariska staten. Företagets lagerverksamhet omfattar fyra fabriker, i Sopot, Kalofer, Karnare och Bogdan. Huvudkontoret återfinns i Sopot, som ligger 12 mil öster om huvudstaden Sofia. VMZ tillverkar spårkullager med ytterdiameter från 22 mm till 100 mm. Fabrikerna har modern teknologi och företaget har cirka 1600 anställda. VMZ är ett av Centraleuropas ledande varumärken inom lagerbranschen och företagets export går huvudsakligen till Central- och Östeuropa. Genom förvärvet stärker SKF väsentligt sin position på marknaderna i denna region som för närvarande utvecklas och växer i en snabb takt. Det nya företaget kommer att heta SBB (SKF Bearings Bulgaria EOOD) och kommer att ingå i SKF Electrical Division. SKF kommer inledningsvis att fokusera på att förbättra tillverkningsprocesserna och produktiviteten. Nyförvärvet bekräftar SKF:s ambition att växa och stärka sin position i Central- och Östeuropa. Göteborg den 18 mars 2002 Aktiebolaget SKF (publ.) För ytterligare information, kontakta: Lars G Malmer, SKF Group Communication, tfn 031 337 1541, e-post: Lars.G.Malmer@skf.com Aktiebolaget SKF, 415 50 Göteborg, tfn. 031 337 1000, fax 031 337 2832, www.skf.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/18/20020318BIT00590/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/18/20020318BIT00590/wkr0002.pdf