SKF har informerats om inledande av domstolsprocess relaterad till uppgörelsen med EU-kommissionen

Göteborg, 4 juli 2017:

SKF har informerats om inledande av en domstolsprocess med krav på skadestånd från Daimler AG mot SKF GmbH, till följd av uppgörelsen med EU-kommissionen avseende överträdelser av europeiska konkurrenslagen.

Daimler har inlett en domstolsprocess vid Landgericht Nürnberg-Fürth i Tyskland. Daimler begär ersättning från SKF med ett belopp om åtminstone 59 miljoner euro plus ränta och ersättning för kostnader.

EU-kommissionens beslut i mars 2014 omfattade överträdelser av europeiska konkurrenslagen avseende försäljning av lager till biltillverkare i Europa. SKF var en av sex lagertillverkare involverade i utredningen.

SKF är övertygad om att aktiviteterna som EU-kommissionens beslut avser inte har orsakat SKFs affärspartners någon skada.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som AB SKF är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoner, för offentliggörande den 4 juli 2017 kl. 08:55 CET.

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com