SKF huvudleverantör till spansk vindturbinproducent

SKF huvudleverantör till spansk vindturbinproducent SKF har tagit två nya viktiga order på lager till vindkraftturbiner. Den spanske tillverkaren Gamesa Eolica har valt SKF som huvudleverantör av lager under de två närmaste åren. Gamesa är en av världens största tillverkare av turbiner till vindkraftverk. De lager som avtalet omfattar är sfäriska rullager i två storlekar och tillverkning ska ske vid fabriken i Göteborg. Avtalet omfattar även tekniskt samarbete och gemensamma projekt som syftar till att höja Gamesas produktivitet. Gamesas helägda dotterbolag Echesa, som tillverkar växellådor för vindkraftverk, har också valt SKF som huvudleverantör av lager. Detta avtal omfattar sfäriska och cylindriska rullager, som tillverkas i Göteborg och i Schweinfurt i Tyskland. - Vi har på mycket kort tid lyckats säkra viktiga order i vindkraftindustrin till ett värde av cirka 250 Mkr. Detta visar att vårt nya koncept, att sätta samman team som har kompletta kunskaper om den färdiga produkten och som arbetar tillsammans med kunden för att hitta de rätta lösningarna, börjat betala sig, säger Christer Gyberg, chef för SKF Industrial Division. Vi stärker nu ytterligare vår ledande position på denna snabbt växande marknad. De order vi redan tagit hem i år är ett tecken på att vår starka tillväxt kommer att fortsätta även under nästa år. - Om vi räknar in alla komponenter som behövs i en vindturbin och som SKF kan leverera, såsom lager för huvudaxeln, växellådan och generatorer; lagerhus, kopplingar, tillståndsövervakning etc., så handlar det om en världsmarknad i storleksordningen 3 miljarder kronor, säger Christer Gyberg. Göteborg den 21 december 2001 Aktiebolaget SKF (publ.) För ytterligare information, kontakta: Lars G Malmer, SKF Group Communication, tfn 031 337 1541, e-post: Lars.G.Malmer@skf.com Aktiebolaget SKF, 415 50 Göteborg, tfn 031 337 1000, fax 031 337 2832, www.skf.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/21/20011221BIT00280/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/21/20011221BIT00280/bit0002.pdf