• SKF/

SKF introducerar kits för drivknutar på den svenska fordonseftermarknaden

Göteborg 2014-01-15

SKF introducerar kits för drivknutar på den svenska fordonseftermarknaden. Drivknutar från SKF förlänger livslängden på bilen med sina speciella egenskaper som omfattar en fosfaterad yta som ökar skyddet mot rost och smuts jämfört med traditionell rostskyddsbehandling. Produkten är dessutom försedd med ett förmonterat dammskydd när inbyggnaden kräver detta. Dammskyddet skyddar ytterligare hjullagret och drivknuten från vatten och smuts. Det förmonterade dammskyddet minskar dessutom reparationstiden och eliminerar risken för felmontering vid service.

De nya monteringskiten från SKF i ny kraftigare oljeresistent box innehåller plastskyddad drivknut, damask, fett, klammer samt ytterligare monteringskomponenter som brickor, hjulmutter och bult.

SKF har över 100 års erfarenhet av hjullager och deras relation till drivknutar. Drivknutar från SKF utvecklas, testas och tillverkas i egna fabriker som omfattas av SKFs globala kvalitetssäkringssystem.

SKFs drivknutar säljs idag via distributörerna ABR, Autoexperten och GETE Motordelar.

SKFs affärsområde Automotive är en global leverantör av produkter och system som reducerar friktion och minskar komponentvikten inom segmenten bilar, lätta och tunga lastbilar, bussar, två och tre hjulingar. SKF levererar dessutom enhetliga reservdelskit färdiga för montering till fordonseftermarknaden.

Läs mer om fosfaterade drivknutar från SKF på www.skf.com

Gösta Andersson, SKF Sverige AB,
tel: 031-337 30 60, mobile: 0705-98 68 99, e-post: gosta.andersson@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2012 uppgick till 64 575 miljoner kronor och antalet anställda var 46 775. www.skf.com.

™ BeyondZero är ett varumärke som ägs av SKF-koncernen.