SKF investerar 150 miljoner kronor i produktionskanaler i Schweinfurt

Göteborg, 3 november 2016: SKF investerar 150 miljoner kronor för att modernisera tillverkningen av cylindriska rullager i Schweinfurt i Tyskland. Detta är den tredje betydande fabriksinvesteringen som SKF tillkännagivit de senaste 18 månaderna. Liknande projekt har redan startats i Göteborg och Flowery Branch i USA.

Investeringen i Schweinfurt omfattar införandet av den senaste bearbetnings-, monterings- och paketeringstekniken. Gamla produktionskanaler kommer att ersättas av moderna, mer automatiserad processer och maskiner.

Luc Graux, President, Bearing Operations, säger: ”Vi fortsätter att investera i utvecklingen av våra tillverkningsprocesser och teknologier. Den nya kanalen i Schweinfurt, med automatisk montering och reducerade omställningstider, kommer att resultera i ökad flexibilitet och kortare ledtider vid tillverkningen av medelstora och små partier av cylindriska rullager. Vår ambition är att starta pilotprojekt för våra viktigaste produktlinjer och sedan införa liknande teknologier i andra fabriker.”

”Tillsammans med våra projekt i Göteborg och Flowery Branch har vi nu annonserat nästan 500 miljoner kronor i investeringar i våra fabriker under de senaste 18 månaderna. Utvecklingen av flexibla och moderna tillverkningsprocesser är en oerhört viktig del i koncernens ambitioner för tillväxt och lönsamhet.”

De investeringar som tillkännages idag väntas vara genomförda i mitten av 2018.

(publ.)

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: +46 31-337 6576, mobile: +46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

tel: +46 31-337 2104, mobile: +46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com