SKF-koncernen köper DEI när servicedivisionen expanderar

SKF-koncernen köper DEI när servicedivisionen expanderar SKF-koncernen har köpt företaget Development Engineering International (DEI), ett mycket välrenommerat konsultföretag i underhållsteknikbranschen med huvudkontor i Aberdeen i Skottland. Företaget, som har en omsättning på cirka 80 miljoner kronor och 70 anställda, är en av pionjärerna när det gäller tillståndskontroll och tillståndskontrollbaserat underhåll inom olje- och gasutvinning offshore. DEI arbetar också globalt inom andra branscher med att utveckla underhållsstrategier för anläggningar och utrustning. "Förvärvet av DEI kommer att bli en viktig komponent i den totalservice som SKF erbjuder sina kunder, eftersom det innebär att SKFs kompetens när det gäller totallösningar förenas med DEIs expertkunnande inom diagnostik", säger Phil Knights, chef för SKFs Service Division. Genom att leverera såväl komponenter som högt kvalificerade underhållstjänster ute på fältet har SKF kunnat bygga upp en stark position när det gäller att tillhandahålla produkt- och tekniklösningar på olika problem som gäller roterande utrustning. DEI har specialkunskaper när det gäller tillståndskontrollbaserat underhåll. Detta är kvaliteter som kommer att hjälpa SKF att föra ut sitt koncept för integrerade underhållslösningar (Integrated Maintenance Solutions) till kunderna. Förvärvet är ett led i SKFs strategi att expandera på marknaden för servicetjänster genom att inte bara sälja lager och tätningar, utan också tekniktjänster, förebyggande och planerat underhåll samt tillståndskontroll, för att på så sätt kunna erbjuda sina kunder en totallösning. Fördelarna för kunderna är en förbättrad tillgänglighet när det gäller utrustningen, något som i sin tur leder till ökad produktivitet och förbättrad konkurrenskraft. Göteborg, den 11 januari 2000 Aktiebolaget SKF (publ.) För ytterligare information kontakta: Lars G Malmer, SKF Group Communication, tel +46-31-3371541, e-mail: Lars.G.Malmer@skf.com Aktiebolaget SKF, SE-415 50 Göteborg, Sverige, tel +46-31-3371000, fax +46-31-3372832, www.skf.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/11/20000111BIT00370/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/11/20000111BIT00370/bit0002.pdf