• SKF/

SKF konsoliderar Aerospace-tillverkning i Europa, avser att stänga fabrik i Stonehouse

Göteborg, 6 december 2018: SKF konsoliderar sin Aerospace-tillverkning i Europa. Som ett resultat av konsolideringen avser koncernen att stänga sin fabrik i Stonehouse, Storbritannien.

En konsultationsprocess med arbetstagarrepresentanter påbörjas nu och om koncernens förslag fastställs förväntas fabriken i Stonehouse stänga senast 31 december 2021. Tillverkningen flyttas till SKF:s andra Aerospace-fabriker i Italien och Frankrike.

Bernd Stephan, President, Automotive & Aerospace, säger: “Den här konsolideringen är nödvändig för att vi ska säkerställa vår framtida konkurrenskraft, i takt med att flygindustrin moderniseras. Vi får möjlighet att bättre utnyttja mer moderna maskiner och teknologier i våra andra fabriker i Europa.”

Fabriken i Stonehouse har ca 185 medarbetare. Förutsatt att konsultationsprocessen fastställer dagens beslut kommer koncernen erbjuda anställda ett brett paket av stöd och avgångsvederlag, med fokus på att säkerställa fabrikens verksamhet till och med december 2021.

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com