SKF lanserar ett kraftfullt lagerberäkningsverktyg som snabbar på designprocessen

Göteborg 2018-06-18: Nu lanserar SKF beräkningsverktyget SKF SimPro Quick. Ett lagerberäkningsverktyg som utför avancerade simuleringsanalyser av lager. Med hjälp av verktyget kan användaren enkelt följa steg-för-steg instruktioner för att välja rätt lager och på det sättet snabba på designprocessen.

SKF SimPro Quick är ett interaktivt 3D simuleringsverktyg för en axel inklusive flera lager, olika typer av kugghjul, smörjmedel, fjädrar, distansringar och lagerhus. Genom att ange olika parametrar som inbyggnadsmått, kan användaren välja rätt lager och göra olika sorters beräkningar för bland annat lagerlivslängd, smörjmängder och lastfördelning.

SKF SimPro Quick är en del i vardagen hos SKF:s ingenjörer och ett utmärkt program för användare som arbetar med lagerberäkningar för olika designprojekt inom omkonstruktion och maskinkonstruktion. Genom verktyget kan användaren ta del av samma kunskap som SKF:s applikationsingenjörer och snabbt skapa rapportunderlag innan designbeslut.

Läs mer om verktyget här.

Gösta Andersson, Kommunikation SKF Sverige AB,
tel: 031-337 30 60, mobile: 0705-98 68 99, e-post: gosta.andersson@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 17 000 platser världen över. Försäljningen 2017 uppgick
till SEK 77 938 miljoner kronor och antalet anställda var 45 678.
www.skf.com