• SKF/

SKF levererar avancerad tillståndskontroll till LKAB för ökad tillgänglighet i kritisk maskinutrustning

Göteborg, 22 maj 2017: SKF tillkännagav idag ett kontrakt med LKAB för avancerade tjänster för tillståndskontroll i LKABs anläggningar i Luleå, Malmberget, Svappavaara, Kiruna och Narvik.

SKF kommer uppgradera maskinutrustningen med över 500 nya mätsensorer för att nå ett bredare beslutsstöd och anpassa anläggningarna till nästa generations online övervakning och prognostisering. Samarbetet omfattar avancerad tillståndskontroll, vibrationsmätningar, fjärrövervakningstjänster och maskindiagnostik av fasta anläggningar såsom kvarnar, pumpar, fläktar, och transportörer både ovan och under jord.

-      Vi har varit en leverantör till LKAB i många år och det nya avtalet ger oss ett förnyat förtroende att vara med och öka tillgängligheten i kritisk maskinutrustning, säger Måns Isacsson Service and Solutions Manager SKF Sverige.

SKF tillhandahåller produkter, tjänster och lösningar för driftsäker rotation i maskinanläggningar världen över. Det nya avtalet med LKAB syftar till att öka uppföljningen, kvaliteten och standarden på tillståndskontrollen av utrustningen.

-      Vi vill säkerställa driftsäkerheten hos identifierade objekt i LKABs anläggningar med ett förebyggande och proaktivt program för tillståndskontroll för att nå en lägre produktionskostnad i kronor per ton, säger Måns Isacsson Service and Solutions Manager SKF Sverige.

Läs mer om SKFs tjänster till gruv-och mineralindustrin

Gösta Andersson, Kommunikation SKF Sverige AB,
tel: 031-337 30 60, mobile: 0705-98 68 99, e-post: gosta.andersson@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 17 000 platser världen över. Försäljningen 2016 uppgick till 72 787 miljoner kronor och antalet anställda var 44 868. www.skf.com