SKF levererar online övervakningssystem till SCA Munksund

Göteborg, 2014-03-12: SKF har fått en order av SCA för leverans av SKF IMx online övervakningssystem till pappersmaskinen vid Munksunds bruk utanför Piteå. SKF levererar och installerar hela systemet, utbildar personal med årliga uppföljningsträffar och uppdaterar mjukvaran kontinuerligt. Det stationära systemet omfattar 800 givarpositioner och installationen kommer att ske under året.

Tillståndsövervakningssystemet är ett stöd för fabriksledningen att minska risken för driftstopp. Dessutom skapar det bättre förutsättningar att i tid beställa reservdelar, fördela personalresurser och planera andra reparationer under driftstopp.

SKF är en global leverantör av produkter, tjänster och utbildning inom området. Dessutom bedriver SKF tillsammans med Luleå Tekniska Universitet forskning med inriktning på avancerad tillståndsövervakning.

Gösta Andersson, SKF Sverige AB,
tel: 031-337 30 60, mobile: 0705-98 68 99, e-post: gosta.andersson@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2013 uppgick till 63 597 miljoner kronor och antalet anställda var 48 401. www.skf.com

™ BeyondZero är ett varumärke som ägs av SKF-koncernen.