SKF Niomånadersrapport 2018

Göteborg, 25 oktober 2018

Alrik Danielson, Vd och koncernchef:

”Tredje kvartalet utvecklades som väntat med fortsatt tillväxt både inom industri- och fordonsverksamheten. Försäljningen ökade organiskt med 7% och uppgick till 21,3 miljarder kronor. Rörelseresultatet var 2,6 miljarder kronor, 0,6 miljarder högre än förra året och det högsta rörelseresultat vi någonsin har haft under ett tredje kvartal.

Kassaflödet uppgick till 1,6 miljarder kronor, jämfört med 0,7 miljarder föregående år. Ökningen beror bland annat på att vi fortsätter att minska vårt lager av färdiga varor, samtidigt som vi bibehåller en hög servicenivå för våra kunder.

Industriverksamheten fortsätter redovisa starka resultat med en rörelsemarginal på 14% och organisk tillväxt på 9%. Vi kunde konstatera betydligt högre försäljnings volymer i våra tre största regioner: Europa, Nordamerika och Asien, vilket främst berodde på fortsatta omfattande investeringar och aktiviteter i de branscher som vi är verksamma i.

Fordonsverksamheten genererade en rörelsemarginal på 7%. Trots minskad bilförsäljning i Europa, bland annat beroende på tillämpningen av nya provcykler (WLTP), och nedgången i den asiatiska lastbilsförsäljning hade fordonsverksamheten en organisk försäljningstillväxt på 2% under kvartalet.

I slutet av juli tillkännagavs att vi avyttrar verksamheten för linjär- och ställdons-teknik. Affären har ett sammanlagt värde av 2,75 miljarder kronor och förväntas slutföras under det fjärde kvartalet. Med sammanlagt åtta avyttringar under de tre senaste åren har vi stärkt vår finansiella ställning och fokuserat på vår affärsportfölj.

Vi fortsätter att investera i forskning och utveckling med ett antal nya produkter som lanseras under kommande månader, exempelvis lösningar för järnvägs-, livsmedels- och jordbruksindustrierna.

När vi nu går in i fjärde kvartalet 2018 förväntas efterfrågan bli högre för industri- och något lägre för fordonsverksamheten.”

Nyckeltal, Mkr Kv3 2018 Kv3 2017 Jan-sep 2018 Jan-sep 2017
Försäljning 21 341 18 627 64 521 58 457
Rörelseresultat  2 597 1 965 8 147 6 575
Rörelsemarginal, % 12,2 10,5 12,6 11,2
Resultat före skatt 2 344 1 692 7 552 5 874
Nettokassaflöde efter investeringar, före finansiering  1 626 681 4 067 3 049
Resultat i kronor per aktie efter skatt 3,35 2,29 11,37 7,89

Försäljningsförändring år-över-år, %, Kv3 Organisk Struktur Valuta Totalt
SKF-koncernen 6,9 -0,1 7,8 14,6
Industri 9,2 -0,1 8,4 17,5
Fordon 1,7 0,0 6,1 7,8

Försäljningsförändring år-över-år, %, Jan-sep Organisk Struktur Valuta Totalt
SKF-koncernen 7,9 -0,5 3,0 10,4
Industri 9,6 -0,7 3,4 12,3
Fordon 4,0 0,0 2,1 6,1

Organisk försäljningsförändring per region år-över-år, %, Kv3 Europa Nord-amerika Latin-amerika Asien Mellanöstern och Afrika
SKF-koncernen 6,0 8,2 -0,1 11,2 -10,0
Industri +++ +++ +/- +++ --
Fordon +/- ++ +/- + ---

Organisk försäljningsförändring per region år-över-år, %, Jan-sep Europa Nord-amerika Latin-amerika Asien Mellanöstern och Afrika
SKF-koncernen 7,5 5,6 -1,1 13,9 2,9
Industri +++ + - +++ +
Fordon +/- ++ +/- +++ ---

Marknadsutsikter och prognos

Efterfrågan för kv4 jämfört med kv4 2017
Efterfrågan på SKFs produkter och tjänster förväntas bli något högre för koncernen med högre efterfrågan för Industri och något lägre för Fordon. Efterfrågan förväntas bli avsevärt högre i Nordamerika, högre i Asien, relativt oförändrad i Europa och något högre i Latinamerika.

Prognos för kv4 2018

• Finansnetto: -225 miljoner kronor
  • Valutapåverkan på rörelseresultatet förväntas att vara relativt oförändrat jämfört med 2017, baserat på valutakurser per 30 september 2018

Prognos för 2018

• Skattenivå exklusive effekter av avyttrade verksamheter: cirka 28%
  • Investeringar i materiella anläggningstillgångar: cirka 2 600 miljoner kronor, föregående prognos cirka 2 400 miljoner kronor

En telefonkonferens kommer att hållas den 25 oktober 2018 kl. 14.00: tel. 08 5065 3942. http://investors.skf.com/sv/resultatcenter

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som AB SKF är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoner, för offentliggörande den 25 oktober 2018 kl 13:00.

PRESS: Theo Kjellberg, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 6576, mobile: 46 725-776576, e-mail: theo.kjellberg@skf.com

tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 17 000 platser världen över. Försäljningen 2017 uppgick till SEK 77 938 miljoner kronor och antalet anställda var 45 678. www.skf.com