• SKF/

SKF och Fibria tecknar kontrakt om integrerade underhållslösningar

SKF tillkännagav idag ett femårskontrakt med Fibria, ett brasilianskt massa- och pappersföretag, vilket blir ett av SKFs största kontrakt för integrerade underhållslösningar.

Kontraktet omfattar leverans av lager, tillståndsbaserat underhåll och smörjningstjänster, utbildning, teknisk support, tillståndsövervakning, operatörsledd driftsäkerhet och underhållsprodukter.

“Vi har samarbetat med Fibria i cirka 12 år och har utvecklat ett partnerskap som har hjälpt dem att sänka kostnader och öka produktivitet genom bättre hantering av produktionstillgångar”, säger Vartan Vartanian, President SKF Industrial Market, Regional Sales and Service. “Det här kontraktet förnyar vårt partnerskap och utökar omfattningen för två befintliga anläggningar, samtidigt som anläggningen i Três Lagoas tillkommer.”

Det prestationsbaserade kontraktet inkluderar nyckeltal som framtagits gemensamt och är anpassade till Fabrias affärsstrategier. Nyckeltalen gäller driftsäkerhet, produktivitetsökningar och kostnadssänkningar i anläggningen i Três Lagoas och att upprätthålla driftsäkerhet i anläggningarna i Jacarei och Aracruz.

Med sina integrerade underhållslösningar blir SKF en del av kundens driftavdelning och ansvarigt för att skapa och införa en strategi för driftsoptimering med målet att öka kundens driftsäkerhet och lönsamhet. SKF levererar lager, tätningar och smörjmedel och hanterar underhåll av maskiner. Dessutom samarbetar SKF med kunden och kombinerar sin omfattande erfarenhet av driftsoptimering och kunskap om roterande utrustning för att sänka de totala ägandekostnaderna.

Göteborg den 18 juni 2012

(publ.)

PRESS: Rebecca Janzon, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 2400, mobile: 46 727-173880, e-mail: rebecca.janzon@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Marita Björk, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 1994, mobile: 46 705-181994, e-mail: marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2011 uppgick till 66 216 miljoner kronor och antalet anställda var 46 039. www.skf.com.