SKF programsponsor i SVTs sändningar från Paralympics

Göteborg 2016-09-07: Den 7 september startar tävlingarna i Paralympics i Rio och SKF önskar den svenska truppen stort lycka till! Sveriges Television storsatsar i sin bevakning av tävlingarna och i samband med sändningarna kommer SKF vara programsponsor. På detta sätt visualiserar SKF samarbetet med Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté.
- SKFs engagemang är inte bara finansiellt, utan vi vill med vår kunskap inom lager och friktion bidra till att utövarnas utrustning rullar snabbare och mer effektivt. SKFs sponsorskap omfattar lager och expertis i speciallösningar till rullstolar och cyklar som används av utövare i sporter såsom friidrott, rugby och cykel, säger Gunilla Nilsson VD SKF Sverige AB.

Många paraidrottare är beroende av rullstolen i sitt idrottsutövande. En viktig del i framgången är omsorgen av materialval och prestanda för att använda den fysiska energin på effektivast sätt. SKF har genom det tekniska samarbetet specialanpassat lagerlösningen i utrustningen som lett till slående positiv prestanda.

SKF började sin verksamhet för över 100 år sedan med en innovation. Det sfäriska kullagret banade vägen för SKF som idag är verksamt i 130 länder. Produkterna finns i alla apparater som roterar och gör det möjligt för utrustningen att snurra mer effektivt, mer tillförlitligt och energisnålt. Produkterna kan finnas i allt från cyklar, bilar, fartyg, datorer, flygplan, pappersmaskiner, rymdraketer och medicinsk utrustning.

Gösta Andersson, Kommunikation SKF Sverige AB,
tel: 031-337 30 60, mobile: 0705-98 68 99, e-post: gosta.andersson@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 17 000 platser världen över. Försäljningen 2015 uppgick till 75 997 miljoner kronor och antalet anställda var 46 635. www.skf.com