SKF Rapport första kvartalet 2014

Tom Johnstone, vd och koncernchef:
”Försäljningen utvecklades väl under första kvartalet jämfört med föregående års låga första kvartal. I förhållande till försäljningen under fjärde kvartalet 2013 var försäljningen relativt oförändrad. Vi fortsatte att ha en negativ mix i försäljningen med starkare utveckling inom Automotive och till OEM-kunder på industrimarknaden i Asien. Vi såg inte att kunder tidigarelade köp innan vår annonserade prishöjning i Europa och Nordamerika som förväntat.
   Vi fick en rad utmärkelser under kvartalet och fortsatte att stärka SKF genom nya affärer, lansera ett antal nya produkter och göra goda framsteg med vårt kostnadsbesparingsprogram.
   Vårt nyförvärv Kaydon har utvecklats väl och har haft ett bra första kvartal. Integrationsarbetet går enligt plan med ett starkt fokus på synergier inom såväl försäljning som kostnader.
   SKF nådde under första kvartalet en uppgörelse med EU-kommissionen avseende deras utredning. Uppgörelsen täcks av avsättningen som gjordes i fjärde kvartalet och utbetalningen kommer att ske i juni, vilket påverkar kassaflödet under andra kvartalet.
   Efterfrågan förväntas utvecklas positivt såväl sekventiellt som i jämförelse med andra
kvartalet föregående år. Tillverkningen kommer att bli högre år över år och något högre än första kvartalet.”

Nyckeltal

Kvartal 1 2014 Kvartal 1 2013
Försäljning, Mkr 16 734 15 152
Rörelseresultat, Mkr 2 024 1 480
Rörelsemarginal, % 12,1 9,8
Rörelsemarginal exkl. engångskostnader, % 11,4 11,4
Resultat före skatt, Mkr 1 787 1 237
Nettoresultat, Mkr 1 275 818
Resultat per aktie, kr 2,72 1,74

Rörelseresultatet för första kvartalet inkluderar en positiv effekt från engångsposter på totalt 120 Mkr netto. Som ett resultat av uppgörelsen med EU-kommissionen gjordes en återföring av 150 Mkr på avsättningen från fjärde kvartalet 2013. Kvartalet innehöll även engångsposter på cirka 30 Mkr som härrör från omstruktureringar samt från en negativ omvärderingseffekt efter devalveringen av den argentinska peson.

Försäljningsförändring år-över-år,
i kronor, hänför sig till:
Volym Pris/
mix
Struktur Valuta-
effekt
Totalt
Kvartal 1 2014 6,2% -0,4% 4,7% -0,1% 10,4%

Försäljningen under första kvartalet i lokal valuta exklusive struktur ökade med 4,4% i Europa, med 2,9% i Nordamerika, med 4,1% i Latinamerika, med 10,6% i Asien och med 21,4% i Mellanöstern och Afrika.
Tillverkningsnivån under första kvartalet var högre jämfört med föregående år.

Marknadsutsikter för andra kvartalet 2014

Efterfrågan jämfört med andra kvartalet 2013

Efterfrågan på SKFs produkter och tjänster förväntas bli något högre för koncernen, i Nordamerika och Asien. Den förväntas bli relativt oförändrad i Europa och något lägre i Latinamerika. För Strategic Industries och Automotive förväntas den bli något högre och för Regional Sales and Service relativt oförändrad.

Efterfrågan jämfört med första kvartalet 2014

Efterfrågan på SKFs produkter och tjänster förväntas bli något högre för koncernen, i Nordamerika och Asien. Den förväntas bli relativt oförändrad i Latinamerika. För Strategic Industries och Automotive förväntas den bli något högre och för Regional Sales and Service relativt oförändrad.

Tillverkning

Tillverkningen kommer att vara högre år över år och något högre jämfört med första kvartalet.

Göteborg den 15 april 2014

En telefonkonferens kommer att hållas den 15 april kl. 09.00:
Tel. 08-505 564 74

All information angående SKFs resultat för första kvartalet 2014 finns på SKFs webbplats:
investors.skf.com/kvartalsrapportering

Informationen är sådan som AB SKF ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 april 2014 cirka kl. 08.00.

Press Relations: Ingalill Östman,  46 31-337 3260, mobile: 46 706-973260, ingalill.ostman@skf.com
Investor Relations: Marita Björk, 46 31-337 1994, mobile: 46 705-181994, marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2013 uppgick till 63 597 miljoner kronor och antalet anställda var 48 401. www.skf.com

™ BeyondZero är ett varumärke som ägs av SKF-koncernen.