SKF:s hjullagerenheter i nya Chrysler Pacifica 2004

SKF:s hjullagerenheter i nya Chrysler Pacifica 2004 Chryslers nya Pacifica 2004, en så kallad "sports tourer", kommer att utrustas med SKF:s hjullagerenheter på båda axlarna. Chrysler Pacifica lanseras under år 2003 som en 2004-modell och förses med drivning på samtliga hjul, och den senaste versionen av SKF:s tredje generationens hjullagerenheter. Enheterna är försedda med integrerade ABS-sensorer och förslutna enligt SKF:s senaste tillverkningsteknologi. Denna teknologi säkerställer maximalt lågt lagerflänskast, vilket är till stor fördel när det gäller att bl a minimera oljud och vibrationer vid bromsning. De nya hjullagerenheterna är utvecklade och testade vid SKF North American Technical Center i Plymouth, Michigan. Centret ligger intill Chrysler-koncernens huvudkontor i Auburn Hills. Enheterna kommer att tillverkas vid SKF:s anläggning i Aiken, South Carolina. SKF är ledande leverantör av lager till fordonsindustrin och har en mycket stark position inom tätningssystem för motorer, växellådor och andra mekaniska system. SKF har drivit utvecklingen av hjullagerenheter sedan 60-talet och är oomstridd ledare inom denna teknologi. Under den senaste 12-månadersperioden har SKF presenterat helt nya konstruktioner för direktmontering av bromsskivor, för inbyggd pneumatisk tätning i system för aktiv kontroll av däcktrycket, samt för hjullagerenheter direktmonterade i spindelleden av lättmetall. Göteborg den 1 juli 2002 Aktiebolaget SKF (publ.) För ytterligare information, kontakta: Lars G Malmer, SKF Group Communication, tfn 031 337 15 41, e-post: Lars G. Malmer@skf.com Marita Björk, Investor Relations, tfn 031 337 1994, e-post: Marita.Bjork@skf.com Aktiebolaget SKF, 415 50 Göteborg, tfn 031 337 10 00, fax 031 337 2832, www.skf.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/01/20020701BIT00390/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/01/20020701BIT00390/wkr0002.pdf