• SKF/

SKF:s kulbussningar LBC, D-serien har längre livslängd och klarar högre belastning

Göteborg, 2016-03-03: Den nya utformningen av kulbussningar LBC i D-serien presenteras på den svenska marknaden i samband med Underhållsmässan i Göteborg 8-11 mars.

Produkten är resultatet av en vidareutveckling av LBC lagret med förbättrade funktioner såsom högre belastningskapacitet, längre livslängd, tyst drift och minskad friktion. D-serien är utbytbar med sin föregångare LBC samt alla relevanta konkurrerande produkter, vilket innebär att komponenter kan bytas ut snabbt och enkelt.

LBC i D-serien är försmord från fabrik med större smörjreservoar. Som tillval finns även en självinställande variant samt ett korrosionsbeständigt utförande. Det nya utförandet har en tydligare markering på sidan för att förhindra att produkten installeras fel.

Den nya kulbussningen har många användningsområden som t ex inom automation för tillverkningsindustri, plock- och placeringsmaskiner, materialhanteringsutrustning, gym utrustning, tåg- och spårvagnsdörrar. Dessutom kan lagret användas inom medicinsk utrustning eller livsmedelstillverkning.

Optimerad inre geometri

Genom att optimera den inre geometrin i lagret, har SKFs utvecklare lyckats öka lastkapaciteten med upp till 15 procent jämfört med föregående generation. Det ger en förlängd livslängd med upp till 50 procent, beroende på storlek och driftförhållande. En robust hållarkonstruktion bestående av färre komponenter än tidigare säkerställer hög tillförlitlighet. Den nya konstruktionen, nyutvecklad platta för löpbanan och ny design på kulrecirkulationen är förbättrade egenskaper som ger smidigare drift och minskade bullernivåer.

Se mer om LBC, D-serien och dess användningsområden på Youtube:

Gösta Andersson, Kommunikation SKF Sverige AB,
tel: 031-337 30 60, mobile: 0705-98 68 99, e-post: gosta.andersson@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörj-system. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2015 uppgick till 75 997 miljoner kronor och antalet anställda var 46 635. www.skf.com

™ BeyondZero är ett varumärke som ägs av SKF-koncernen.