SKF tar engångskostnader i fjärde kvartalet 2011

SKF meddelar idag att engångskostnader på omkring 100 miljoner kronor kommer att tas i fjärde kvartalet 2011. Cirka 40 miljoner kronor är relaterade till avskrivningar på tillgångar och har ingen påverkan på kassaflödet. Resterande kostnader är hänförbara till olika omstruktureringsaktiviteter.

Ungefär 60 miljoner kronor av det totala beloppet hänförs till Industrial Division och den större delen av återstoden hänförs till Service Division.

Göteborg den 12 januari 2012

(publ.)

Informationen är sådan som AB SKF ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den den 12 januari 2012 kl 11.00.

PRESS: Rebecca Janzon, Global Press Manager,
tel: +46 31-337 2400, mobile: +46 727-173880, e-mail: rebecca.janzon@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Marita Björk, Head of Investor Relations
tel: +46 31-337 1994, mobile: +46 705-181994, e-mail: marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2010 uppgick till 61 029 miljoner kronor och antalet anställda var 44 742. www.skf.com.