SKF tecknar avtal med Scania värt 150 Mkr

Treårskontrakt för leverans av lager till Scanias fabrik i Brasilien

SKF tillkännagav idag att man tecknat ett treårigt avtal med Scania till ett värde av cirka 150 miljoner kronor. Kontraktet gäller hjullagerenheter till lastbilar och lager till växellådor för leverans till Scanias fabrik i Brasilien.

– Brasilien är en marknad som utvecklas snabbt och är mycket viktig för SKF. Vi har gjort stora investeringar för att stödja våra kunder och så sent som förra året utökade vi vår fabrik i Cajamar för att tillverka hjullagerenheter för personbilar, säger Tom Johnstone, SKFs vd och koncernchef.
– Tack vare kontraktet med Scania kan vi nu investera ytterligare i Brasilien inom tillverkning av lager för lastbilsindustrin och därmed förbättra vår förmåga att stödja våra kunder med tillverkning lokalt.

De första leveranserna kommer från Europa, men längre fram under året kommer lagren att tillverkas vid SKFs fabrik i Cajamar i Brasilien.

Göteborg den 7 februari 2012

(publ.)

PRESS: Rebecca Janzon, Global Press Manager,
tel: +46 31-337 2400, mobile: +46 727-173880, e-mail: rebecca.janzon@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Marita Björk, Head of Investor Relations,
tel: +46 31-337 1994, mobile: +46 705-181994, e-mail: marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2011 uppgick till 66 216 miljoner kronor och antalet anställda var 46 039. www.skf.com.

skf