SKF tecknar långtidskontrakt värt 900 miljoner kronor med Turbomeca

10-årigt kontrakt för lager till motorer

Göteborg, 20 juni 2013: SKF har tecknat ett långtidskontrakt till ett värde av 900 miljoner kronor med Turbomeca, en division inom franska Safran. Kontraktet omfattar leverans av lager till Arrano, den senaste av Turbomecas motorer.

“Lagren i en helikoptermotor är viktiga komponenter som bidrar till minskat slitage, ökad livslängd och motorns totala prestanda. SKF är stolt över denna order som är ett tydligt tecken på det förtroende som Turbomeca visar oss och som kommer att stärka vårt samarbete”, säger Stephane Le-Mounier, chef för SKF Aerospace.

“Vi är glada över att teckna detta kontrakt med SKF, som är en partner både när det gäller innovation och operativt utförande. Kontraktet är ett exempel på vår strategi att identifiera viktiga leverantörer, att involvera dem i avancerad utveckling och som ett resultat få ett långsiktigt åtagande”, säger Olivier Andriès, koncernchef för Turbomeca.

Den nya Arrano-motorn på 1 100 hk är konstruerad för helikoptrar på fyra till sex ton. Den kommer att bidra till en minskad bränsleförbrukning på 10 till 15 procent, förbättrad prestanda (räckvidd och nyttolast) och minskad miljöpåverkan.

SKF Aerospace tillhandahåller avancerade tekniska, kundanpassade lösningar till tillverkare av flygplan, helikoptrar, flygmotorer och motorsystem, inklusive lager för huvudaxel och växellåda, tätningar och precisionsprodukter av elastomerer.

MEDIA HOTLINE:  tel: 46 31-337 2400

PRESS: Rebecca Janzon, Director, Press Relations,
tel: 46 31-337 3880, mobile: 46 727-173880, e-mail: rebecca.janzon@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Marita Björk, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 1994, mobile: 46 705-181994, e-mail: marita.bjork@skf.com

SKF is a leading global supplier of bearings, seals, mechatronics, lubrication systems, and services which include technical support, maintenance and reliability services, engineering consulting and training. SKF is represented in more than 130 countries and has around 15,000 distributor locations worldwide. Annual sales in 2012 were SEK 64,575 million and the number of employees was 46,775. www.skf.com

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.
™ BeyondZero is a trademark of the SKF Group.

Citat

SKF är stolt över denna order som är ett tydligt tecken på det förtroende som Turbomeca visar oss och som kommer att stärka vårt samarbete.
Stephane Le-Mounier, chef för SKF Aerospace