SKF tillkännager kontrakt med China National Heavy Duty Truck Group Co., Ltd. till ett uppskattat värde av 5,2 miljarder kronor.

SKF tillkännagav idag en överenskommelse om ett långtidskontrakt med China National Heavy Duty Truck Group Co., Ltd, (CNHTC). CNHTC är en av Kinas tre främsta lastbilstillverkare och kontraktet, vars värde uppskattas till cirka 5,2 miljarder kronor, avser leverans av SKF hjullagerenheter för lastbilar, koniska rullager och tätningar till CNHTC:s senaste lastbilsmodeller.

– Kina är en viktig tillväxtmarknad för SKF-koncernen, och vi fortsätter att göra avsevärda investeringar i tillverkning, forskning och utveckling, och i våra anställda. Vi har ett åtagande att stödja våra kunder i Kina och stegen vi tar följer de relevanta prioriteringarna i Kinas tolfte femårsplan, säger Tom Johnstone, SKFs vd och koncernchef. Han tillägger:

– Vi kommer att öppna ytterligare en ny fabrik i Jinan i början av 2012, och den kommer att spela en viktig roll vid leverans av några av våra produkter till såväl China National Heavy Duty Truck Group som andra lastbils- och släptillverkare i Kina.

– SKF är en av de ledande när det gäller minskade livscykelkostnader och underhållsfria lösningar, säger Mr Cai Dong, chef för China National Heavy Duty Truck Group Co., Ltd/SINOTRUK. – De bidrar med värdefulla innovativa lösningar för effektiv och hållbar transport.

Lagren och enheterna kommer att tillverkas i den nya SKF-fabriken som är under uppförande i Jinan i Kinas Shandongprovins. Investeringen i den nya fabriken uppgår till cirka 590 miljoner kronor. Den 16 000 m2 stora fabriken kommer att vara i full drift under första halvåret 2012 och kommer till att börja med sysselsätta runt 500 personer. Tätningarna kommer att tillverkas i SKFs fabrik i Wuhu i Kinas Anhuiprovins.

SKF har idag mer än 5 000 anställda i Kina. I september i år öppnade SKF sin trettonde fabrik i Kina som tillverkar produkter speciellt för industrimarknaden. 2010 öppnade SKF den första etappen av sitt Global Technical Centre i Shanghai. Detta center är en del av SKFs globala forskning och utveckling och gör det möjligt för SKF att utveckla produkter specifikt avsedda för kunder i Kina, inklusive den nya affären som man vunnit tack vare partnerskapet med CNHTC.

Göteborg den 19 December 2011

PRESS: Rebecca Janzon, Global Press Manager,
tel: +46 31-337 2400, mobile: +46 727-173880, e-mail: rebecca.janzon@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Marita Björk, Head of Investor Relations
tel: +46 31-337 1994, mobile: +46 705-181994, e-mail: marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2010 uppgick till SEK 61 029 miljoner kronor och antalet anställda var 44 742. www.skf.com.

Aktiebolaget SKF, SE-415 50 Göteborg, tel: 46 31-337 10 00, fax 46 31-337 17 22, www.skf.com