SKF-utvecklade hjullagerenheter för aktiv styrning av täcktryck

SKF-utvecklade hjullagerenheter för aktiv styrning av däcktryck SKFs hjullagerarrangemang som tillåter transport av luft till och från däcket var en avgörande faktor för utvecklingen av det aktiva styrsystemet för däcktryck från Michelin Wabco - en innovativ förbättring av trafiksäkerheten. Hjullagerarrangemanget utgör gränssnitt mellan det roterande hjulet med däck och bilens hjulupphängning. Hjullagerenheter - integrerade hjullagringar - är tätade i syfte att hindra vatten och smuts från att tränga in, samtidigt som smörjfettet hålls kvar i lagret. I Michelin Wabcos nya system har SKF integrerat in speciella tätningar med kanaler som tillåter luft att transporteras mellan en central kompressor med kontrollsystem och bilens fyra däck. Moderna hjullagerenheter kan levereras i många olika grundutföranden. SKF har utvecklat speciella tätnings- och luftkanalanpassningar för alla varianter av dessa grundutföranden. Den tillkommande tätningen och luftkanalerna har konstruerats och utsatts för omfattande test för att garantera att de erbjuder en lösning för Michelins system som är lika hållbar som konventionella hjullagerenheter. SKF är världens största leverantör av hjullagerenheter. Alla viktiga utvecklingssteg inom tekniken för hjullagerenheter har tagits inom SKF, från det första konceptet på 1930-talet till 1999 års "Compact Hub Halfshaft", som utvecklats tillsammans med GKN Automotive, och den sjätte generationens enhet - med integrerad hållare för bromsskiva - som lanserades i år. SKF har kontinuerligt vidareutvecklat och breddat denna produktfamilj, förbättrat integrationen, minskat vikten och ökat kundens mervärde. Göteborg den 28 februari, 2001 Aktiebolaget SKF (publ.) För ytterligare information, kontakta: Lars G Malmer, SKF Group Communication, tel 0705-371541, e-post: Lars.G.Malmer@skf.com Aktiebolaget SKF, SE-415 50 Göteborg, Sweden, tel +46-31-3371000, fax +46- 31-3372832, www.skf.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/28/20010228BIT00650/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/28/20010228BIT00650/bit0001.pdf