• SKF/

SKF vald som leverantör för Dongfang Electric New Energy Equipments första internationella order

Göteborg, 7 juli 2014: SKF har valts att leverera Nautilus-lager till Dongfang Electric New Energy Equipment (Hangzhou) Co Ltd:s första order av vindturbiner utanför Kina.

”Vi är mycket glada över att vi har utsetts att stödja Dongfang Electric New Energy Equipments första internationella order”, säger Sunny Chan, chef för förnybar energi vid SKF i Kina. ”Nautilus-lagret, som används alltmer som lager för huvudaxeln i vindturbiner, uppfyller Dongfangs höga förväntningar både när det gäller prestanda och kvalitet.”

Dongfang Electric New Energy Equipment är en ledande tillverkare av vindturbiner till många olika kunder i Kina. Företaget fick nyligen sin första internationella order på 2,5 MW-vindturbiner med direktdrift, och man valde SKF som ensam leverantör av lagren till huvudaxeln.

Många av de vindturbiner som tillverkas av Dongfang Electric New Energy Equipment för exportmarknaden kommer att levereras till Skellefteå Kraft, ett av Sveriges största energibolag. Samarbetet mellan Kina och Sverige är unikt och kommer att resultera i en av Europas största vindkraftsparker på land. Avtalet tillkännagavs vid en officiell ceremoni i Stockholm i närvaro av Kinas Sverigeambassadör och Sveriges handelsminister.

Nautilus-lagren kommer till största delen att tillverkas i SKFs fabrik i Dalian i Kina.

Dongfang Electric New Energy Equipment (Hangzhou) Co. Ltd. är ett dotterbolag till Dongfang Electric Corporation Ltd.

(publ.)

Media Hotline:  tel: 46 31-337 2400
Press Relations: Ingalill Östman,  46 31-337 3260, mobile: 46 706-973260, ingalill.ostman@skf.com
Investor Relations: Marita Björk, 46 31-337 1994, mobile: 46 705-181994, marita.bjork@skf.com