SKFs förvärv av Vogel klart

SKFs förvärv av Vogel klart SKFs förvärv av Willy Vogel AG, ett av de världsledande företagen inom området smörjsystem är nu klart Vogel har en årsomsättning på cirka 1 000 miljoner kronor och 940 anställda. SKF kommer genom detta förvärv att bli en världsledande leverantör av smörjsystem. Säljare är det privata finansbolaget HANNOVER Finanz Group som sedan 1988 ägt Willy Vogel AG. SKF betalar SEK 650 miljoner och tar över en nettoskuld om cirka SEK 60 miljoner. Vogel kommer att ingå i SKFs rapportering från och med det tredje kvartalet i år. Vogels speciella ställning på marknaden för smörjsystem och företagets stora tekniska kunnande samt kunskaper om kundanpassade smörjsystem är ett utmärkt komplement till SKF som redan nu förser marknaden med specialfetter, smörjapparater och service inom smörjanalysområdet. Genom detta förvärv har SKF-koncernen etablerat en ny plattform, smörjsystem, att läggas till lager, tätningar, linjära produkter/mekatronik och tillförlitlighetssystem. - Nu har vi de plattformar på vilka vi skall bygga vår tillväxt och utveckling och från vilka vi skall leverera lösningar till våra kunder, säger Tom Johnstone, SKFs koncernchef. Smörjsystem kommer att ingå i koncernens Industridivision som en särskild affärsenhet. Göteborg den 8 juli 2004 Aktiebolaget SKF (publ.) För ytterligare information, kontakta: PRESS: Lars G Malmer, SKF Group Communication, tel: 031 337 1541, e-post: Lars.G.Malmer@skf.com IR: Marita Björk, SKF Investor Relations, tel: 031 3371994, e-post: Marita.Bjork@SKF.com Aktiebolaget SKF, 415 50 Göteborg, tel: 031 337 1000, fax 031 337 2832, www.skf.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/08/20040708BIT20650/wkr0001.pdf