Start för SKFs Meet the World fotbollsturnering 2012

SKFs hållbarhetsprogram fortsätter att ge ungdomar en möjlighet att delta i Gothia Cup som hålls i Göteborg varje sommar.

SKF drar nu igång 2012 års Meet the World fotbollsturneringar för ungdomar som man anordnat sedan 2007.

Meet the World-turneringarna är mer än bara underhållning för SKF och våra anställda. De ingår i SKF Care, som är vårt engagemang i hållbarhet. Att vara en ansvarstagande samhällsmedborgare i samhällena där vi bor och arbetar har ingått i vår dagliga verksamhet alltsedan SKF grundades för över 100 år sedan, säger Tom Johnstone, SKFs vd och koncernchef.

Med över 40 000 anställda över hela världen, vet vi att dagens ungdom mycket väl kan bli våra anställda, kunder, leverantörer eller till och med aktieägare i framtiden. Meet the World-turneringarna ger oss chansen att påverka positivt på lokal nivå och att få allmänheten att lära sig lite mer om SKF.

Meet the World fotbollsturneringar hålls i 15 till 20 länder där SKF har verksamhet. Syftet är att skapa globala träffpunkter för ungdomar oavsett kön, social bakgrund, ålder, kultur eller religion. Turneringarna äger rum från december 2011 till juni 2012, och de vinnande lagen från varje land reser till Göteborg för att delta i Gothia Cup som är världens största och mest internationella ungdomsturnering.

Hållbarhet på SKF

SKF Care är ledstjärnan för alla på SKF. Det har fyra dimensioner: Affärsomsorg – för att säkerställa att vi har ett starkt ekonomiskt resultat och utvecklar ett värde för våra aktieägare; miljöomsorg – att vi minskar vår egen och våra kunders negativa inverkan på miljön; medarbetaromsorg – att vi har en trygg arbetsmiljö och värnar om våra anställdas hälsa och utbildning; och samhällsomsorg – att vi spelar en aktiv roll i de samhällen där vi är verksamma.

SKF Meet the World videotävling

Förutom fotbollsturneringarna, sponsrar SKF en videotävling där ungdomar kan visa upp sin fotbollstalang. Mer informationen hittar man på adressen www.meettheworld2012.com.

Göteborg den 30, november 2011

(publ.)

PRESS: Rebecca Janzon, Global Press Manager,
tel: +46 31-337 3880, mobile: +46 727-173880, e-mail: rebecca.janzon@skf.com

INVESTOR RELATIONS: Marita Björk, Head of Investor Relations
tel: +46 31-337 1994, mobile: +46 705-181994, e-mail: marita.bjork@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager, tätningar, mekatronik, service och smörjsystem. Serviceerbjudandet omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice, tillståndsövervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka 15 000 platser världen över. Försäljningen 2010 uppgick till SEK 61 029 miljoner kronor och antalet anställda var 44 742. www.skf.com.

Aktiebolaget SKF, SE-415 50 Göteborg, tel: 46 31-337 10 00, fax 46 31-337 17 22, www.skf.com