Andra raka VM-segern för Sandell och Axelsson

Det blev en ny framgång på Cypern för Patrik Sandell och Emil Axelsson tillsammans med Red Bull Rally Team och Skoda. Andra VM-starten innebar seger nummer två, och utökad ledning i Production World Rally Championship.

- En fantastisk känsla att få vinna två raka tävlingar. Segern i Norge för en månad sedan var stor för att det var första tävlingen både med Teamet och med Skodan. Men det här är bara snäppet efter. Vi fick jobba lite hårdare den här gången och det känns som en riktig teamseger, säger Patrik Sandell efter målgången.

Patrik och Emil hade legat på en trygg andraplats efter ledande portugisen Armindo Araujo hela helgen. Men sakta sakta närmade sig de sig tätbilen. Och på rallyts näst sista och längsta sträcka avgjordes det.

- Vi kunde inte gasa på för mycket på morgonens första sträcka för det var för halkigt. Inför långsträckan gjorde vi lite justeringar på bilen. Vi gav den lite mera traction, för att den inte skulle spinna för mycket. Sen pushade vi järnet i fyra mil, säger Patrik Sandell.

Det gav resultat. Patrik och Emil vann sträckan med fem sekunder före totaltrean Nasser Al-Attiyah. När Araujo samtidigt fick problem med växellådan kunde svenskarna inte bara gå upp i ledning, utan skaffade sig ytterligare 17 sekunders marginal inför den avslutande sträckan. Ett försprång de behöll in över mållinjen.

- Jag måste säga ett stort grattis både till Patrik & Emil och till hela teamet. Två segrar på två starter! Det går inte att önska sig mer än så. Jag är extra glad att vi bevisat att Skoda Fabia Super 2000 är konkurrenskraftig även på grus, och att vi har fattat rätt beslut när det gäller bilen, säger teamchefen Raimund Baumschlager.

I VM-tabellen leder nu Sandell och Axelsson med maximala 20 poäng, före Araujo på 13 poäng. Nästa deltävling är Rally Portugal om tre veckor.

Slutresultat FxPro Cyprus Rally, Production World Rally Championship:

Pos / Driver / Time / Diff Next / Diff 1st
1. / Patrik SANDELL / 5:10:11.3 / 0.0 / 0.0