Australien nästa för Skoda Auto

Australien är en helt nya marknad för Skoda Auto och med försäljningsstarten expanderar Skoda till ytterligare en kontinent den femte i ordningen.

Skoda kommer att erbjuda Roomster och Octavia till intresserade kunder men i förlängningen kan ytterligare modeller kan bli aktuella. Den officiella lanseringen av märket i Australien sker på Australian International Motor Show 2007 i Sydney den 11-21 oktober. Första bilarna levereras till kunder under oktober månad.

- Lanseringen av Skoda i Australien är ytterligare ett steg i rätt riktning för Skodas fortsatta expansion, säger Fred Kappler marknads- och försäljningsansvarig Skoda Auto.

Skoda Auto levererade under första halvåret 311 062 bilar worldwide vilket är en ökning med 13,2 % jämfört med samma period under 2006. Även Skoda Sverige fortsätter att visa starka försäljningssiffror, totalt fram till juli månad registrerades 7199 bilar vilket är en ökning med 6,79 % jämfört med 2006.

Om oss

Från början hette företaget Laurin & Klement efter sina grundare, bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag. Laurin & Klement etablerade sig som ett aktat bilmärke i Europa. Trots straffbeskattning av bilismen när republiken Tjeckoslovakien bildades i slutet av första världskriget - järnvägen gynnades- utvecklades Laurin & Klement vidare. Skoda är uppkallad efter Emil Skoda, som gjorde baronen Waldsteins mekaniska verkstad i Pilzen berömd. www.skoda.se