Designskiss – nya SKODA Superb

I mitten av februari har nya SKODA Superb världspremiär. En bil som kommer att revolutionerna biltillverkarens designspråk. Här är de första officiella designskisserna på SKODAs flaggskepp.

Sofisitikerad, elegant, diskret, dynamisk, modern och uttrycksfull. Så beskriver SKODAs designteam kommande SKODA Superb. Bilen är flaggskeppet i modellprogrammet och med sin storlek också den största.

Nya SKODA Superb blir modellens tredje generation, den blir större än sin föregångare och framförallt får bilen en ny och mer uttrycksfull design. Inför världspremiären visas några officiella designskisser upp som en försmak på vad som väntar.

Formerna är hämtade från konceptbilen ”Vision C” som visades på bilsalongen i Genéve i mars. Skisserna visar Superb i sedanversion med dynamiska proportioner, tydlig geometri, påfallande former, konturer och eleganta linjer.

Bilen har ett skarpt maskulint snitt och uttrycker mer känslor än någonsin tidigare. Något som också återfinns på insidan av bilen. Med denna nya design och de kvaliteter som förväntas finnas i bilen flyttar SKODA fram sin position och placerar bilen på en högre nivå i segmentet vilket förväntas göra en bredare kundgrupp intresserade för märket och modellen.

Nya SKODA Superb har världspremiär i Prag i mitten av februari och visas upp för allmänheten under bilsaliongen i Genéve i början på mars. Till Sverige kommer bilen under mitten av 2015.

SKODA sålde sammanlagt 920 800 bilar under 2013. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 500 anställda och finns representerade på över 100 marknader.