Elstner ny chef för Produkt och Marknad på Skoda Sverige

Audi Sveriges informationschef, Eva-Maria Elstner byter tjänst och märke inom Volkswagen Group.
Från 1 oktober blir hon chef för Produkt och Marknad på Skoda Sverige.
- Det här känns som en riktigt spännande utmaning som jag ser fram emot med stor ödmjukhet, säger hon.

Skoda Sverige rustar just nu inför märkets största produktoffensiv någonsin på den svenska marknaden.En ny modell var sjätte månad ska lanseras, ett nytt distributionskoncept implementeras och varje nationell marknad ska bidra till det globala försäljningsmålet på 1,5 miljoner bilar innan 2018.
- Det investeras starkt i Skoda centralt och vi har många viktiga utmaningar och spännande möjligheter framför oss de närmaste åren, säger Skoda Sveriges märkeschef Evalena Falck. För att genomföra detta krävs att vi stärker upp vårt team med ytterligare stark kompetens.

Som ett led i förberedelserna omorganiseras Skoda Sverige. Avdelningarna produkt och marknad slås ihop och får en ny chef, Eva-Maria Elstner som från 1 oktober blir ansvarig för Skodas marknadsföring och produktstrategi på den svenska marknaden.
- Skoda står inför en mycket spännande fas, offensiv, utmanande och med stor potential, säger Elstner. Det ska bli oerhört roligt att få vara en del i detta utvecklingsarbete.

Eva-Maria kommer senast från en sex år lång tjänst som Informationschef på Audi Sverige. Innan dess har hon skaffat en lång och bred erfarenhet från flera olika befattningar inom bilbranschen, bland annat som produktchef och ansvarig för företagsförsäljning för Volkswagen Groups märken på den norska marknaden.
- Det är svårt att hitta kompetens som täcker in både produkt och marknad. Eva-Maria har jobbat länge och framgångsrikt inom båda områdena och blir en stark tillgång för oss inför en nära och spännande framtid, säger Falck.

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 879 200 bilar under 2011. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto 27 000 anställda world wide med en ambition att öka försäljningsvolymen ytterligare mot nya framgångar.