Möt nya ŠKODA KAROQ – en helt ny SUV

• Nya TSI- och TDI-motorer
  • Klassledande chassiteknik med fem körlägen
  • Fler och uppdaterade förarassistanssystem för höjd säkerhet och komfort
  • ŠKODA Connect infotainment med pekskärm och Care Connect för enklare billiv
  • Full LED-strålkastare och digital instrumentering
  • ŠKODA fortsätter sin suv-resa med nya KAROQ

Nya ŠKODA KAROQ är en helt ny kompakt suv. Med känslofylld och dynamisk design tar den ŠKODAs designspråk till en helt ny nivå – och som en äkta ŠKODA erbjuder nya KAROQ exceptionellt bra kupéutrymme för såväl passagerare som för last, dessutom med nya förarassistanssystem och full LED-strålkastare. Dessutom – för första gången i ŠKODA – en digital instrumentering.
Fem motoralternativ med effekt mellan 115 och 190 hästkrafter erbjuds tillsammans med VarioFlex-baksäte och virtuell pedal.

En helt ny modell med känslofylld och dynamisk design med kristall-detaljer som karaktäriserar ŠKODAS nya designspråk.
Nya ŠKODA KAROQ blir 4 382 millimeter lång, 1 841 millimeter bred och 1 605 millimeter hög. Med förhållandevis lång hjulbas om 2 638 millimeter (2 630 mm för 4x4) får passagerarna gott om utrymme och KAROQ stabilt uppträdande på vägen.

ŠKODA står som alltid för en optimal paketering, vilket självklart också gäller nya KAROQ. Bagageutrymmet lastar 521 liter och med baksätet nedfällt ryms hela 1 630 liter. I kombination med det skjutbara VarioFlex-baksätet kan man dessutom välja mellan ett extra generöst benutrymme i baksätet eller maximalt lastutrymme som då varierar mellan 479 och 588 liter. Baksätets säten kan också lyftas ut helt och hållet och ger då en imponerande lastförmåga om 1 810 liter.

Klassledande uppkopplade tjänster
Med nya KAROQ sätter ŠKODA också en ny standard i klassen vad gäller uppkopplade tjänster. Infotainment-systemet baseras på andra generationens system från Volkswagen-koncernen och ger klassledande funktioner, användarvänlighet och pekskärmar. Toppversionerna Columbus och Amundsen har WLAN-hotspot och till Columbus finns en LTE-modul för internetuppkoppling som tillval.

De mobila servicetjänsterna i ŠKODA Connect är LTE-kompatibla och delas in i två kategorier: Infotainment online för information och navigation i realtid, samt CareConnect för både planerad och brådskande service av bilen.
Emergency Call-tjänsten som automatiskt larmar SOS i händelse av en olycka blir standard i Europa 2018, men redan nu har ŠKODA infört det som standardutrustning på svenska marknaden tillsammans med ŠKODA Connect.

Trygga hjälpredare: Förarassistanssystem
Nya ŠKODA KAROQ kommer med en bred uppsättning av nya och uppdaterade säkerhets- och förarassistanssystem. Här finns bland annat parkeringsassistent, Lane Assist, kökörningsassistent, döda vinkel-varnare och självklart autobromsen Front Assist med fotgängarigenkänning. Nya ŠKODA KAROQ kan dessutom dra upp till två ton tunga släpvagnar och trailer assist-systemet underlättar backningen med släpet.

Nya KAROQ kommer dessutom att kunna anpassas med digital instrumentering. Full LED-strålkastare finns som tillval och i kupén finns LED-ljus valbart i tio olika färger.

Kraftfull och rapp. Motorer och chassi
ŠKODA KAROQ kommer med klassledande motorer och drivlinor med effekt från 115 till 190 hästkrafter. Med 1,0-, 1,5-, 1,6- och 2,0-liters cylindervolym är valmöjligheterna stora och samtliga motorer är turboladdade, direktinsprutade och har såväl start- stoppsystem som bromskraftregenerering.

Sexväxlad manuell växellåda och sjuväxlad DSG-låda finns till samtliga motorer förutom den mest kraftfulla 190-hästarsdieseln som är standardutrustad med både fyrhjulsdrift och DSG-växellåda. Nya 1,5 TSI-motor har i sin tur avancerad cylinderavstängning för maximal bränsleeffektivitet.

KAROQ har också ett avancerat chassi som fungerar lika bra på som bredvid vägen. Med en körprofilsväljare som tillval kan föraren anpassa bilens system efter humör och underlag, dessutom finns ett speciellt Off road-läge för maximal framkomlighet.

Strategy 2025: ŠKODA fortsätter expansionen
Som en del i ŠKODAs Strategy 2025 kommer företaget att fortsätta bredda modellutbudet kommande år och huvudfokuset ligger på nya suv-modeller. ŠKODA KODIAQ lanserats på marknader runt om i världen med stor framgång – och nu når företaget nästa milstolpe med nya KAROQ. Världspremiär i Stockholm 18 maj och svensk lansering i slutet av året.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92, erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.