Nya Fabia – smartare och rymligare

Här är första officiella interiörbilden på nya SKODA Fabia. En bil med ny design och nya proportioner men som också blivit smartare och rymligare än sin föregångare. - Nya Fabia är en idealisk bil för modern och praktisk mobilitet. Funktionell men med emotionell design, säger Dr. Frank Welsch, teknisk chef på SKODA.

Nya SKODA Fabia erbjuder rejält med utrymme för passagerare och deras bagage. Trots att bilen blivit 8 millimeter kortare än sin föregångare har längden på passagerarutrymmet vuxit med 8 mm. till 1 647 mm. Armbågsutrymmet har också utökats. 21 mm. fram (1 401 mm.) och 2 mm. bak (1 386 mm.).

Bagageutrymmet är störst i klassen. 330 liter i nya Fabia innebär en utökad volym på 15 liter jämfört med tidigare generation. En 1 098 mm. bred bagageöppning, en lucka som öppnar till 1 915 mm. och en låg lasttröskel underlättar lastning i och ur bilen. Lastytan är i sin tur 960 mm. bred vilket är 2 cm. bredare än föregående modell.

”Simply Clever” är SKODAs signum. Beroende på specifikation så erbjuder nya Fabia upp till nio nya smarta lösningar. Exempelvis MirrorLink™ technology som gör det möjligt att koppla sin smartphone till bilen och få dess applikationer och funktioner speglade på bilens navigationsskärm. En annan användbar funktion är SmartGate som loggar viss data från bilen såsom bränsleförbrukning, snitthastighet och kostnad för resan till en viss applikation i telefonen. Denna informationen kan sedan lagras och användas mobilt. Dataöverföringen sker trådlöst via WiFi.

Utöver detta får nya Fabia en isskrapa i tanklocket och den nya multimediehållaren i mittkonsolen. Varningsvästen har en given förvaringsplats i förardörren och i samma dörr eller på passagerarplatsen kan man också få en specialanpassad papperskorg. Förvaringsnät finns också på dörrarna för att enkelt hålla de små sakerna på plats under resan. Nya Fabia erbjuder också mer utrymme än tidigare för dryckesflaskor och muggar. Båda bakdörrarna håller nu varsin 0,5 liters flaska medan en 1-liters flaska enkelt passar i handskfacket. Sammanslaget finns plats för sju flaskor i nya Fabia, en i vardera dörr, en i handskfacket och två i mittkonsolen.

Nya Fabia har även en hållare för parkeringsbiljett och två krokar för väskor och kassar i bagageutrymmet. Dessutom finns möjlighet att få ett lastnät till bagageutrymmet som håller lösa föremål på plats.

Hatthyllan bak kan antingen användas i sitt normala läge eller användas som horisontal avdelare genom att stuvas om bakom baksätet. En annan ”Simply Clever”-lösning är kurvljus funktionen på främre dimljus.

SKODA sålde sammanlagt 920 800 bilar under 2013. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 500 anställda och finns representerade på över 100 marknader.