Nya SKODA Octavia finalist i ”Årets bil 2014”

Den internationella juryn för prestigeutmärkelsen ”Car of the Year” har nominerat nya SKODA Octavia till en finalplats i 2014. Octavia är en av sju bilmodeller som gått vidare av totalt 30. Finalen avgörs i februari och vinnaren utses under bilsalongen i Genéve i början av mars.

Tredje generationen Octavia lanserades i Sverige mars i år. Kombiversionen nådde sina första kunder i juli och i slutet på detta år har utmärkelser och goda omdömen duggat tätt. I november utsågs Octavia Combi till ”Årets smartaste bil 2013” av tidningen Motor. Samma månad utsåg tio svenska motorjournalister bilen till ”Årets familjebil 2013” via tidningen Motorföraren. Nu kommer nästa erkännande för SKODAs mest sålda bilmodell.
- Octavia är hjärtat i vårt varumärke och hela SKODA-teamet har jobbat oerhört hårt på att få den senaste generationen så bra som den är. Att nå finalen i ”Årets bil 2014” är en stor ära för oss, säger SKODA-chefen Winfried Vahland.

Nya Octavia har fått en ny och stilren design med enastående utrymmen både i sedan- och kombiversionen. Bilen har högsta tänkbara säkerhet med en rad innovativa säkerhetssystem, såväl passiva som aktiva. Motoralternativen är många med allt från prestandamodellen RS (TSI 220 hk.) till kommande miljövalen GreenLine med CNG (biogas) eller en TDI-motor på 110 hästkrafter och förbrukning på 3,3 liter/100 km. (87g. CO2/km.). När detta kombineras med smarta lösningar, konkurrenskraftigt pris och goda köregenskaper räcker det alltså till en finalplats i ”Årets bil 2014”.

”Car of the Year”-juryn består av 58 motorjournalister från 22 europeiska länder. Sverige har tre representanter, Håkan Matson (Dagens Industri), Lasse Holmström (Sydsvenskan) och Tommy Wahlström (Vi Bilägare). Så här skriver Vi Bilägare om Octavia när de räknar upp sina favoriter bland årets nominerade.

”... I Skodas fall är den moderna tekniken kombinerad med en rymlig kaross, vettig utrustning och försedd med en rimlig prislapp. Köregenskaperna är av högsta klass. Octavia visar att det inte behöver råda någon konflikt mellan säkerhet, prisvärdhet, utrymmen, rostskydd och körglädje. Det här är en bil som kommer att tilltala många europeiska familjer.”

Att bli en av finalisterna understryker det goda omdömet bilmodellen fått från den internationella pressen sedan lanseringen. Men modellen har också bevisat sig bli en kommersiell succé. Som ett exempel kan nämnas att försäljningen av bilmodellen under november 2013 ökade med 8,5 procent i Sverige och hela 60,9 procent i Västeuropa.

Första generationens Octavia lanserades 1996 och var den första modellen sedan järnridån fallit och starten på samarbetet mellan SKODA och Volkswagen. Sen dess har närmare fyra miljoner Octavia sålts världen vilket motsvarar ungefär 38 procent av varumärkets totala försäljning. Detta gör Octavia till den mest sålda bilmodellen i företagets 118 år långa historia.

”Car of the Year” (Årets bil), är en av världens mest prestigefyllda och eftertraktade utmärkelser sedan 1964. Efter ett sista och omfattande test av årets finalister i februari 2014 kommer jurymedlemmarna att värdera bilarna utifrån innovation, kvalitet, värde för pengarna och design. En sista röstning sker innan vinnaren utses på bilsalongen i Genève 3 mars 2014.

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade 943 000 och sålde sammanlagt 939 200 bilar under 2012. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 500 anställda och finns representerade på över 100 marknader.