Nya SKODA Superb – första bilderna efter sista testerna

Nedräkningen har börjat.
Nya SKODA Superb har precis genomgått de avslutande testerna i Sydeuropa inför världspremiären i Prag i februari.
Här är de första officiella bilderna på SKODAs nya flaggskepp.

Bakom maskeringen döljer sig den tredje generationens SKODA Superb. En bil som fått nya proportioner, ny design, större utrymmen, innovativ teknologi och högkvalitativ konstruktion.
- Nya SKODA Superb är den bästa bil vi byggt någonsin, säger SKODA-chefen Winfried Vahland. Den här senaste generationen kommer att tilltala nya kundgrupper såväl tjänstebilsförare som privata. Bilens kvaliteter tydliggör SKODAs kärnvärden och visar vägen för SKODAs framtid.

Tredje generationens Superb erbjuder högsta möjliga funktionalitet i ett förädlat utförande. Utrymmet och bagagekapaciteten har återigen utökats och sätter en ny standard i segmentet. Samarbetet inom VW-gruppen ger Superb senaste MQB-tekniken vilket möjliggör kvaliteter som annars oftast återfinns i ännu högre segment.

De avslutande testerna som gjorts på bilen visar att den erbjuder en mycket hög nivå gällande komfort, prestanda och säkerhet såväl som förbrukning, CO2-utsläpp och infotainment och connectivity,

Nya SKODA Superb har världspremiär i mitten av februari 2015 i Prag. Introduktionen sker i samband med bilsalongen i Genéve i början på mars och lanseringen är planerad till mitten av 2015. Nya Superb har format piken av SKODAs modellserie sedan 2001 och till dags datum har det sålts mer än 700 000 SKODA Superb världen över, inräknat den första och andra generationen.

SKODA sålde sammanlagt 920 800 bilar under 2013. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 500 anställda och finns representerade på över 100 marknader.