Prisregn över nya Skoda Superb

Nya Skoda Superb presenterade för världspressen för första gången på bilmässan i Genève 2008 och har sedan dess mottagit närmare trettio prestigefyllda utmärkelser över hela Europa. Bilen har sålt i mer än 25 000 exemplar och är den modell som ökade mest under 2008 med en ökning på hela 24,9 % jämfört med 2007.

Nya Skoda Superb har varit en stor framgång för Skoda Auto under 2008 och starten av 2009. Skoda Superb fick utmärkelsen Årets bil 2009 i Tjeckien, både som vinnare i mellanklassen och som bästa bil totalt. Utöver det har Superb blivit utsedd till Årets bil i ytterligare sju europeiska länder: Slovakien, Estland, Litauen, Lettland, Bulgarien, Bosnien & Hercegovina samt Ukraina. Nya Superb lyckades även i bra förra årets COTY-omröstning, Europas mest prestigefyllda, där den tog sig ända fram till final och slutade till sist som femma. Den senaste utmärkelsen som Superb mottog var "Årets vinterbil 2009" av expertjuryn på den finska tidskriften Tekniikan Maailma.

En av de egenskaper som uppskattades i alla de europeiska omröstningarna är den ekonomiska bränsleförbrukningen hos denna imponerande femdörrarsmodell i mellanklassen. Men även utrymme och totalekonomi har varit genomgående faktor. Den ekonomiska bränsleförbrukningen var den primära egenskapen som bidrog att modellen fick utmärkelsen Årets företagsbil i Tjeckien och Tyskland samt att den dessutom vann kategorin för importbilar i Tyskland. Dessutom vann Skoda Superb GreenLine kategorin för miljövänliga bilar och belönades med utmärkelsen ”Fleet car of the Year” i Österrike.

Övriga utmärkelser:

Tjeckien:
Auto Motor a Sport – Best Cars – vinnare i den övre mellanklassen
Motoring Journalists Club – Årets tekniska utmärkelse för bästa innovation - TwinDoor-system

Tyskland:
Bild am Sonntag – Golden Steering Wheel 2008 (mellanklassen)
Auto Motor und Sport – Best Cars – vinnare i kategorin ”import i övre mellanklassen”
Auto Zeitung – Auto Throphy 2008 - kategorin ”import i övre mellanklassen”

Österrike: ARBÖ – Großen Österreichischen Automobil-Preis
Ryssland: Golden Horn 2008