Reinhard Jung ny chef för Skoda Auto

Reinhard Jung efterträder Detlef Wittig som ny chef för Skoda Auto. Nuvarande styrelseledamot i Volkswagen AG och i Skoda Auto tillträdde Reinhard Jung sin post som ansvarig för Skoda Auto den 1 oktober 2007.

Reinhard Jung har en lång och gedigen erfarenhet inom bilbranschen och Volkswagenkoncernen. Han startade sin karriär 1974 som produktingenjör och avancerade snabbt till en post som ansvarig för planering av all utlandsproduktion inom koncernen. Därefter tillträdde Reinhard Jung som ansvarig för planering och logistik för fabrikerna i Wolfsburg och Salzglitter och mellan åren 1996-2004 var han ansvarig för produktionsenheten i Brunswick. Innan hans tillträde som styrelseledamot i Volkswagen och numera chef för Skoda Auto var Reinhard Jung ansvarig för Volkswagen i Mexico.

Om oss

Från början hette företaget Laurin & Klement efter sina grundare, bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag. Laurin & Klement etablerade sig som ett aktat bilmärke i Europa. Trots straffbeskattning av bilismen när republiken Tjeckoslovakien bildades i slutet av första världskriget - järnvägen gynnades- utvecklades Laurin & Klement vidare. Skoda är uppkallad efter Emil Skoda, som gjorde baronen Waldsteins mekaniska verkstad i Pilzen berömd. www.skoda.se