Rekordförsäljning för Skoda

Skoda fortsätter att visa positiva försäljningssiffror och återigen ökade försäljningen. Fram till slutet av tredje kvartalet 2007 sålde Skoda 462 429 bilar totalt på alla marknader. Jämfört med samma period under 2006 är det en ökning med 12,6 % vilket är den högst uppnådda försäljningssiffran under perioden någonsin för Skoda.

Försäljningen ökade markant under september månad. Totalt levererades 56 384 bilar till kund. Detta är ytterligare ett rekord för Skoda och inte sedan 1991 har Skoda levererat fler bilar under en och samma månad.

Skoda Octavia och Skoda Fabia står för merparten av den totala försäljningen. Skoda Octavia ökade med 12,3% jämfört med 2006 och totalt såldes 165 582 bilar under perioden. Från början av året fram till slutet september månad såldes totalt 174 327 Skoda Fabia och av dessa var en tredjedel nya generationen som lanserades under maj 2007. Nya Skoda Fabia Combi premiärvisades på Frankfurt Motorshow och lanseras i början av nästa år vilket kommer att stärka Fabia position ytterligare.

Det går även bra för Skoda i Kina där försäljningen ökar snabbt, Skoda lanserades i landet under juni månad och fram till idag har totalt 14 000 bilar sålts och trenden ser fortsatt mycket positiv ut.

Om oss

Från början hette företaget Laurin & Klement efter sina grundare, bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag. Laurin & Klement etablerade sig som ett aktat bilmärke i Europa. Trots straffbeskattning av bilismen när republiken Tjeckoslovakien bildades i slutet av första världskriget - järnvägen gynnades- utvecklades Laurin & Klement vidare. Skoda är uppkallad efter Emil Skoda, som gjorde baronen Waldsteins mekaniska verkstad i Pilzen berömd. www.skoda.se