ŠKODA bygger världens största ishockeyklubba

För tjugonde året i rad är ŠKODA officiell huvudsponsor av ishockey-VM – IIHF Ice Hockey World Championship. Detta är ett världsrekord – det längsta sponsorsamarbetet någonsin mellan ett företag och ett världsmästerskap. ŠKODA visar sitt engagemang genom att uppföra en formation av bilar i form av en jättelik ishockeyklubba i Stockholm.

Den 4 maj startar hockey-VM i Finland och Sverige. ŠKODA har varit synonymt med sporten de senaste två decennierna. Som en hyllning till ishockey och en manifestation för att uppmärksamma den 72:a upplagan av VM-turneringen bygger ŠKODA världens största ishockeyklubba i en formation av bilar.

- ŠKODA och det internationella ishockeyförbundet, IIHF, har sedan VM i Tjeckoslovakien 1992 haft ett värdeskapande samarbete. I år, när vi firar 20 år tillsammans, vill vi passa på att skicka en hyllning till förbundet, spelarna, funktionärerna, fansen – hela ishockeyvärlden – genom att iscensätta ett extraordinärt event, säger Evalena Falck, märkeschef för ŠKODA i Sverige.

ŠKODA Suberb Combi är den officiella bilen för ishockey-VM vilket innebär att företaget ställer 45 bilar till förfogande för funktionärer och gäster i Helsingfors och Stockholm. I samband med aktiviteten i Hammarbybacken lämnar ŠKODA formellt över bilarna till det internationella ishockeyförbundet.

­- 20 år är en lång relation. ŠKODA är en mycket viktigt partner för förbundet – i Sverige och internationellt – och vi kan lita på att Skoda alltid står för kvalitet och trygghet. Vi vill passa på att tacka ŠKODA för de här tjugo åren och ser fram emot ett fortsatt samarbete, säger Lars G Karlsson, generalsekreterare för Svenska VM-organisationen.

Bilarna i formationen kommer bestå att 15 vita ŠKODA Suberb Combi och 5 svarta, som ska illustrera tejpen på klubban. Alla bilar kommer att bära den officiella mästerskapsdesignen.

För ytterligare information, kontakta:
Mikael Sandberg, pressansvarig ŠKODA Sverige
073-26 26 043
mikael.sandberg@skoda.se

Fabrikerna i Tjeckien och sex andra länder producerade sammanlagt 762 600 bilar under 2010. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto 27 000 anställda world wide med en ambition att öka försäljningsvolymen ytterligare mot nya framgångar.

Från början hette företaget Laurin & Klement efter sina grundare, bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag. Laurin & Klement etablerade sig som ett aktat bilmärke i Europa. Trots straffbeskattning av bilismen när republiken Tjeckoslovakien bildades i slutet av första världskriget - järnvägen gynnades- utvecklades Laurin & Klement vidare. Skoda är uppkallad efter Emil Skoda, som gjorde baronen Waldsteins mekaniska verkstad i Pilzen berömd.