Skoda Yeti till final i Årets bil

Skoda Yeti är en av sju finalister som har möjlighet att vinna den prestigefyllda utmärkelsen Årets bil.

Juryn har sagt sitt och finalfältet är klart. När de 59 motorjournalisterna från 23 europeiska länder har lagt sina röster finns Skoda Yeti med bland de sju finalisterna som har möjlighet att vinna Årets bil. - Skoda Yeti har nyligen introducerats på den svenska marknaden och responsen har varit mycket positiv. Det känns därför som en extra bonus att vi nu är med i finalomgången av Årets bil och nu håller vi tummarna för att det skall nå ända fram säger Rainer Jonsson Skoda Sverige. Nu väntar ytterligare en röstomgång där alla 59 jurymedlemmar skall rösta på sin favorit bland de sju finalisterna. Vinnaren av Årets bil presenteras på måndagen den 30 november. Skoda Yeti, Volkswagen Polo, Citroën C3 Picasso, Mercedes E-klass, Opel Astra, Peugeot 3008 och Toyota IQ heter finalisterna. Totalt fanns 33 kandidater med på årets lista av nya bilar. För att få medverka i Årets bil måste bilen ha funnits tillgänglig för försäljning i fem europeiska länder och beräknas säljas i mer än 5000 exemplar. Svenska jurymedlemmar är Håkan Matson, Dagens Industri, Marianne Sterner, Vi Bilägare, och Lasse Holmström, Sydsvenskan. Antalet jurymedlemmar i juryn är baserat på hur stor den inhemska bilmarknaden är och därför dominerar länder som Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Italien och Spanien.