Svenskduo blir fabriksförare för SKODA Motorsport

Supertalangen Pontus Tidemand och kartläsare Emil Axelsson har skrivit på för SKODA Motorsport och en säsong i FIA Asia-Pacific Rally Championship (APRC). Första tävlingen körs på Nya Zeeland 17-19 april.

Den 24-årige värmlandssonen och tidigare juniorvärldsmästaren Pontus Tidemand tar plats som fabriksförare i SKODA Motorsports internationella rallysatsning. Tidemand utgör tillsammans med kartläsaren Emil Axelsson en svenskduo som blivit omsorgsfullt utvalda att representera SKODA:s färger i Asia-Pacific Rally Championship.

- Vårt team har redan APRC-mästaren Jan Kopecky och europamästaren Esapekka Lappi som har presterat på topp under de senaste åren, säger SKODA Motorsports chef Michal Hrabanek. För att vara bättre förberedda inför framtiden, får vi ännu en mycket begåvad duo i Pontus Tidemand och Emil Axelsson, säger ŠKODA Motorsport Director Michal Hrabánek.

Pontus har trots sina unga år redan haft stora framgångar inom motorsport. 2013 vann han titeln Junior World Rally Champion och har sedan dess gjort succé både inom FIA World Rallycross Championship och WRC 2. Så sent som förra året bjöd han på en spektakulär uppvisning när han, med Emil Axelsson i högerstolen, tog hem segern i WRC 2-klassen i Tysklands VM-rally.

I och med avtalet med ŠKODA Motorsport tar Pontus nu nästa stora kliv framåt i sin karriär. Premiären som fabriksförare sker i FIA Asia-Pacific Rally Championships säsongspremiär – International Rally of Whangarei på Nya Zeeland om knappt en månad

- Jag ser verkligen fram emot den här nya utmaningen, säger Pontus. Det gör mig otroligt stolt att mitt namn finns med på listan över chaufförer hos ŠKODA – som ju är ett av de mest framgångsrika varumärkena inom rally. Den här chansen har jag längtat efter i många år och jag ska verkligen se till att förvalta den på bästa sätt, både vad gäller prestation och utveckling, för att få ett så bra resultat som möjligt för ŠKODA Motorsport.

- Vi kommer att göra allt vi kan för att ta pallplatser och vinster så snabbt som möjligt, säger den rutinerade kartläsaren Emil Axelsson, som nu slår sig ihop med Pontus på heltid.

ŠKODA är inte helt obekant för Pontus – han har redan erfarenheter med märket från de senaste åren. Senast triumferade han i norska Rally Finnskog med en Fabia Super 2000 och han kom även tvåa i Rally-SM 2012 med samma bil. Det är också med denna modell som den nya ŠKODA-duon kommer att starta sin säsong.

- Vi tror starkt på Pontus och Emils extraordinära egenskaper, säger Michal Hrabánek. Vi planerar att vårt nya team senare under året ska köra den nya ŠKODA Fabia R5 i APRC.

SKODA sålde över en miljon bilar till sina kunder under 2014. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.