Världspremiär för nya Fabia och Fabia Combi

När bilsalongen i Paris öppnar portarna i år visas också nya Fabia och Fabia Combi för första gången. En bilmodell som sålts i över 3,5 miljoner exemplar sedan 1999 varav över en miljon i kombiutförande. Nya Fabia är tredje generationen som nu blir kompaktare men rymligare och starkare men snålare.

- Nya Fabia och Fabia Combi symboliserar den perfekta kombinationen av utrymme, funktionalitet och känslomässig design, utöver det är den fullmatad med modern teknik, säger SKODA-chefen Winfried Vahland. Det här är en modern och fräsch bil som står för våra främsta varumärkesvärden. Störst interiört utrymme i småbilsklassen samtidigt som de med råge möter de ökade behovet av konnektivitet och individuell anpassning.

I Sverige lanseras Fabia och Fabia samtidigt i mitten av januari. Globalt har över 3,5 miljoner Fabia sålts, varav över 1,1 miljoner i kombiutförande. I Sverige har över 60 000 Fabia sålts under samma period, varav närmare 30 000 i kombiutförande.

Nya Fabia
Nya SKODA Fabia erbjuder rejält med utrymme för passagerare och deras bagage. Trots att bilen blivit 8 millimeter kortare än sin föregångare har längden på passagerarutrymmet vuxit med 8 mm. till 1 647 mm. Armbågsutrymmet har också utökats. 21 mm. fram (1 401 mm.) och 2 mm. bak (1 386 mm.).

Bagageutrymmet är störst i klassen. 330 liter i nya Fabia innebär en utökad volym på 15 liter jämfört med tidigare generation. En 1 098 mm. bred bagageöppning, en lucka som öppnar till 1 915 mm. och en låg lasttröskel underlättar lastning i och ur bilen. Lastytan är i sin tur 960 mm. bred vilket är 2 cm. bredare än föregående modell.

Nya Fabia Combi
Nya Fabia Combi är 10 mm. längre, 90 mm. bredare och 31 mm. lägre än sin föregångare vilket ger ett mer självsäkert intryck på vägen. Precis som Fabia i ”hatchback”-utförande är designen väl genomarbetad. En hel del inspiration och designelement är hämtade från designstudien ”Vision C” som visar framtidens designspråk för SKODA. Balanserade proportioner, precisa linjer och skarpa linjer är bevis för hög kvalitet i hantverk och tillverkning.

Fabia Combi erbjuder gott om utrymme för passagerare och packning. 530 liter bagageutrymme (1 395 med baksätena nedfällda) är det största i segmentet. Detta är 25 liter mer än tidigare generation.

Lastnig i bilen är flexibel där föremål som är 1,55 meter långa kan lastas. Golvet i bagageutrymmet är 960 mm. brett, 2 mm. längre än föregående modell. Bakluckan öppnas till 1 900 mm. och ger en öppning som är 1 028 mm. bred. Lasttröskeln är bara 611 mm. hög vilket ger en enkel i- och urlastning.

Simply Clever
Interiört har blien blivit bredare (21 mm.) och längre (8 mm.). Trots att bilen blivit lägre är huvudutrymmet större för förare och passagerare.

Nya Fabia Combi har inte bara generöst med utrymme, modellen har också blivit mer praktisk och smart. Upp till 17 ”Simply Clever”-lösningar gör livet i en Fabia enklare.

Exempelvis MirrorLink™ technology som gör det möjligt att koppla sin smartphone till bilen och få dess applikationer och funktioner speglade på bilens navigationsskärm. En annan användbar funktion är SmartGate som loggar viss data från bilen såsom bränsleförbrukning, snitthastighet och kostnad för resan till en viss applikation i telefonen. Denna informationen kan sedan lagras och användas mobilt. Dataöverföringen sker trådlöst via WiFi.

Utöver detta får nya Fabia en isskrapa i tanklocket och den nya multimediehållaren i mittkonsolen. Varningsvästen har en given förvaringsplats i förardörren och i samma dörr eller på passagerarplatsen kan man också få en specialanpassad papperskorg. Förvaringsnät finns också på dörrarna för att enkelt hålla de små sakerna på plats under resan. Nya Fabia erbjuder också mer utrymme än tidigare för dryckesflaskor och muggar. Båda bakdörrarna håller nu varsin 0,5 liters flaska medan en 1-liters flaska enkelt passar i handskfacket. Sammanslaget finns plats för sju flaskor i nya Fabia, en i vardera dörr, en i handskfacket och två i mittkonsolen.

Nya Fabia har även en hållare för parkeringsbiljett och två krokar för väskor och kassar i bagageutrymmet. Dessutom finns möjlighet att få ett lastnät till bagageutrymmet som håller lösa föremål på plats.

Hatthyllan bak kan antingen användas i sitt normala läge eller användas som horisontal avdelare genom att stuvas om bakom baksätet. En annan ”Simply Clever”-lösning är kurvljus funktionen på främre dimljus.

CO2-värde från 82 gram/km.
Nya Fabia och Fabia Combi är mer klimatsmart än någonsin tidigare. Bränsleförbrukningen har reducerats med upp till 17 procent jämfört med andra generationen. I sitt grönaste utförande, SKODA Fabia GreenLine (tillgänglig 2015) drar Fabia 3,1 liter/100 km. med ett CO2-utsläpp på endast 82 g./km. Detta har möjliggjorts tack vare en helt ny generation bensin- och dieselmotorer samt aerodynamiska förbättringar och en radikal viktminskning till 1 004 kg.

Dessa resultat kan uppnås tack vare Volkswagens innovativa MQB-teknologi. Kunderna kan välja mellan tre bensin- och tre dieselmotorer. Samtliga uppfyller EU6-standards. Effektspannet bland bensinmotorerna är från 75 till 110 hästkrafter och på dieselsidan 75 till 105 hästkrafter. Transmissionen är modern manuell eller automatisk DSG växellåda.

Komfort och säkerhet
Ett komfortabelt chassi var särskilt viktigt vid utvecklingen av nya Fabia Combi. Finjustering av samspelet mellan den nya elektromagnetiska styrningen, nya motorprogrammet och den modifierade monteringen av motorerna har gett goda möjligheter att förbättra körupplevelsen.

Modellen har också stor nytta av den ökade spårvidden (30 mm.) både fram och bak samt att hjulbasen blivit 5 mm. längre. Designen av nya Fabia och Fabia Combi bygger på ett modulärt koncept med merparten av delarna från Volkswagens MQB-teknologi såsom motorer, elektromagnetisk styrning, samt en stor del av elektroniken (såsom ECUs, instrumentkluster, infotainment och assistanssystem).

Trots utökad och förbättrad teknologi och komfort har bilens vikt minskat signifikant. Nya Fabia Combi väger 1 004 kg. vilket är upp till 55 kg. lättare än sin föregångare. Fabia väger som minst, endast 980 kg.

Nya Fabia håller en hög nivå av säkerhet med system hämtat från bilar i högre klasser. Svensk standard blir Front Assist med automatisk bromsfunktion. Även Multikollisionsbroms blir standard i Sverige. Systemet som bromsar bilen automatiskt efter en kollision och minskar därmed risken för att bilen utsätts för ytterligare kollision.

Som tillval finns även trötthetsvarnare som ger en visuell och ackustisk varning till föraren om denne visar tecken på trötthet. Fabia och Fabia Combi får också däcktryckskontroll, Hill Hold Control och hastighetsvarnare.

Nya Fabia får också den utvcecklade elektroniska differntialspärren XDS+ som standard vilket maximerar greppet i kurvor. Nya Fabia får sex krockkuddar som standard samt trepunktsbälten på samtliga platser.

För att öka komforten ytterligare finns en rad system som underlättar för förare och passagerare. Såsom nyckellösa systemet KESSY (Keyless Entry Start and Exit System), parkeringssensorer fram och bak samt ljusassistent för regn som optimerar sikten även vid regn och dimma.

För första gången i Fabia utrustas modellen som ett tillval med panoramaglastak för att ytterligare förstärka känslan av utrymme inne i den stora kupén. Infotainmentsystemet baseras på Volkswagens MIB-teknologi (modular infotainment matrix). Detta möjliggör en rad av attraktiva applikationer som tidigare inte funnits tillgängliga i bilar av Fabias storlek.

SKODA sålde sammanlagt 920 800 bilar under 2013. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 500 anställda och finns representerade på över 100 marknader.