Goda entrepenörer ska belönas: Och de fem nominerade ”Golden Loggers” är…

– Man hör ofta att Sveriges skogsentreprenörer kämpar med dålig lönsamhet. Vi vill visa att det inte är hela bilden. Det finns många goda exempel på det motsatta. Väl värda att lyfta fram som inspiration och förebilder för andra skogsentreprenörer.
Så beskriver Per Jonsson, projektledare på SkogsElmia, tanken med The Golden Logger. En utmärkelse som delas ut för första gången på SkogsElmia 26-28 maj.

Pristagaren kommer att presenteras på på SkogsElmia fredagen den 27 maj klockan 15.00 i Swedbanks monter (116). Bland någon av dessa fem finalister återfinns The Golden Logger 2011:

• Jutos Skog AB, Korpilombolo
• TIFA Skog AB, Finnerödja
• Vormsele Entreprenad AB, Lycksele
• BS Skogsentreprenad, Sala
• Åseda Skogsentreprenad AB, Åseda

Förutom titeln The Golden Logger är förstapriset en resa för två till den tyska mässan KWF-Tagung 2012.

The Golden Logger tilldelas en skogsentreprenör ”som själv utvecklat och kan beskriva det mest nydanande och effektiva sättet att förbättra sin lönsamhet och attrahera ny personal och/eller utveckla den befintliga personalen”. Bakom utmärkelsen står SkogForsk, Elmia och Swedbank.
Urvalsprocessen inleddes med fria nomineringar. I nästa steg ”gallrade” SkogForsk fram fem finalister. Bland dessa gör sedan en jury en analys och utser en pristagare. Juryn består av:

• Hans-Åke Elofsson, (ordförande), representant för skogsmaskinstillverkarna
• Anders Eckerström, entreprenör
• Roger Carlsson, entreprenör
• Per Olsson, skogschef Holmen Skog, representant för skogsbolagen
• Aleksandra Holmlund, fältchef Norrskog, representant för skogsägarrörelsen.

– Det finns omkring 900 skogsentreprenörer i de svenska skogarna. De utför en mycket viktig gärning. Men de gör den i det tysta. Med The Golden Logger får de välförtjänt uppmärksamhet och kan tjäna som inspirationskälla för andra, säger juryns ordförande Hans-Åke Elofsson.

Ekonomi och nöjda anställda

Hans-Åke och hans jurymedlemmar har genomfört noggrann analys av finalisternas ekonomi liksom utvärderat presentation från respektive finalist.
– Underlagen har varit anonyma för oss i juryn och vi har gjort analys och bedömning först individuellt och sedan i hela jurygruppen.

Ser ni någon gemensam nämnare för de fem finalisterna? Något som kan vara en röd tråd för framgång?
– Samtliga har god kontroll på ekonomin, till exempel med tydlig investeringsstrategi när det gäller maskinbyten. De har också lyckats skapa en god arbetsmiljö med nöjda anställda, anställningstrygghet och hög trivsel. Kombinationen av detta ger ett stabilt företag, med god ekonomisk grund, lönsamhet och god soliditet, säger Hans-Åke Elofsson.

För mer information:

Hans-Åke Elofsson, Juryns ordförande, +46-705 35 94 97, hans-ake.elofsson@telia.com

Per Jonsson, Projektledare SkogsElmia, +46-36 15 21 93, per.jonsson@elmia.se

www.skogselmia.se

Ackreditering
Välkommen att ackreditera dig till SkogsElmia via vårt webbformulär under pressidorna på:
www.skogselmia.se