Nu är skogsbruksplanerna på väg att flytta in i mobilen

Allt håller på att flytta in i mobiltelefonen. Nu är även skogsbruksplanerna på väg i samma riktning. Tekniskt intresserade skogsägare har redan hittat tekniska lösningar. Skogliga appar kommer att bli ett hett ämne på fackmässan SkogsElmia 26-28 maj.

Diskussionerna om appar för skogsvårdsplan pågår för fullt på nätet. Fredrik Reuter, som ligger bakom mötesplatsen Skogsforum.se har själv forskat efter telefon-appar för skogsbruket.
– Det finns inget kommersiellt, men däremot andra typer av appar som med lite fantasi kan hantera skogsbruksplaner, säger han.

Gratis lösning

Det vanligaste sättet kräver en s.k. Androidtelefon eller surfplatta. Till den finns en gratis applikation som heter MapCalibrator. Lägg in skogsbruksplanens karta i telefonen, endera som en fil eller genom att fotografera av den med mobilens kamera.
– Sedan går man ut i skogen och kalibrerar telefonens GPS på tre kända punkter. Därefter kan man gå omkring i sin skogsbruksplan, tipsar Fredrik Reuter.
Alla aktörer som arbetar med skogsbruksplaner känner av den här trenden, men ingen har hittills presenterat egna appar, även om sådana är under utveckling.

Appar bara början

– Trenden är att dagens program ersätts av webbapplikationer och appar, säger Christian Donaldson, vd för pcSkog som utvecklar de digitala verktyg som idag används av det professionella skogsbruket.
– All data som behövs finns redan och det är tekniskt fullt möjligt att göra hela skogsbruksplanen tillgänglig via mobiltelefonen.
Men enligt honom är appar i mobilen bara början. Med det nya snabba mobila G4-nätet ökar möjligheterna radikalt för att kommunicera med stora databaser på nätet och för effektivare kommunikation mellan människor och maskiner i skogen.

Riksantikvariens app

Även Skogsstyrelsen tittar på möjligheten att tillhandahålla information via appar. Förebild är en annan myndighet, Riksantikvarieämbetet, som utvecklat en gratis app som fungerar ungefär som framtidens digitala skogsbruksplaner. Den heter Kringla, finns för Androidtelefoner, och leder användarna till fornminnen och liknande.
– Vi planerar att utveckla en standard-app för skogsbruket, säger Patrik André på Skogsstyrelsen och uppmanar intresserade att ladda ned Riksantikvarieämbetets app för att få en försmak om vad som kommer.
Södra är i full färd med att byta system för upprättande och hantering av skogsbruksplaner. Det nya är webbbaserade planer där skogsägarna kan gå in via sin dator och arbeta med planen. Eftersom en app till mobiltelefonen i princip är ett skräddarsytt fönster mot webben, finns allt som behövs redan på plats, med undantag för själva appen.

– Det är ett naturligt steg. Alla har en telefon. Dagens system med GPS och minneskort är förhållandevis dyrt för den enskilde skogsägaren. Med skogsbruksplanen i telefonen blir det enklare för små skogsägare att arbeta aktivt med sin plan, säger Hedvig Johansson, chef för Södras skogsbruksplaneavdelning.
I den här utvecklingen finns också en släng av kritik mot dagens storskaliga metoder med skogsbruksplaner fastställda från ovan. Men det ser Hedvig Johansson som en naturlig och önskvärd utveckling.
– Södra vill ha aktiva skogsägare och då behövs nya och överkomliga verktyg.
Skogliga appar kommer att bli ett hett ämne på fackmässan SkogsElmia 26-28 maj.

www.skogselmia.se

Ackreditering

Välkommen att ackreditera dig till SkogsElmia via vårt webbformulär under pressidorna på www.skogselmia.se.

Per Jonsson, Projektledare
Direktnr: +46 36 15 21 93