Excellent intresse för svenskt trä i Mellanöstern

Hans Excellens Hussain Nasser Lootah, generaldirektör för Dubai Municipality, visade sitt intresse för modernt träbyggande och möbeldesign i trä genom att besöka invigningen av Svenskt Träs paviljong på Dubai Wood Show, Mellanösterns största mässa för träprodukter. I den svenska paviljongen deltog tio svenska sågverksföretag, som tillsammans representerar cirka 70 procent av den svenska träexporten.

Det är andra året i rad som Svenskt Trä deltar tillsammans med representanter för svenska sågverk. Deltagandet är ett resultat av att Mellanöstern och regionen runt Gulfen är viktiga för svensk träexport och att betydelsen kommer att öka.

– Ländernas byggprogram är omfattande och viljan att investera är mycket stor, trots politisk oro i regionen. Det är helt nödvändigt att vi visar kontinuerligt närvaro i regionen som är en av världens mest expansiva, säger Jan Söderlind, internationell direktör på Svenskt Trä.

Jan Söderlind fick också möjlighet att samtala med Hans Excellens Hussain Nasser Lootah:

– Hans Excellens uppmärksammade tydligt exponeringen av trä i den svenska paviljongen och visade sitt intresse för modernt byggande med trä och svensk trädesign.

Försäljningen av trävaror till Mellanöstern har under de senaste åren ändrat karaktär. Från att ha varit en marknad att kliva in i vid svag försäljning i Europa har Mellanöstern blivit en långsiktig och prioriterad marknad för många svenska sågverk där uthållighet och långsiktiga relationer får allt större betydelse.

– Svenska träprodukter har ett gott rykte i regionen och det är välförtjänt. Det handlar både om att vi har råvaror av hög kvalitet och att sågverken ligger långt fram med att utveckla sina produkter och logistik, säger Jan Söderlind.

Både mässan som helhet och Svenskt Träs paviljong hade fler besökare än i fjol. Under de tre mässdagarna 14-16 april, besökte hundratals kunder från Mellanöstern, Indien och Pakistan den svenska delegationen för att diskutera affärer.

– Vi har ambitionen att öka efterfrågan på trä ytterligare i Mellanöstern och behöver därför engagera oss betydligt mer i marknadens framtida utveckling, säger Jan Söderlind. Han fortsätter:

– Vi behöver stödja utvecklingen av marknaden, visa våra kunder och handelsled i Mellanöstern den starka förändring som sker i användandet av trä i andra länder. Det rymmer allt från modernt höghusbyggande till nya ytstrukturer för möbeltillverkare.

I den svenska paviljongen visades också prov på Svenskt Träs samarbete med fakulteten för design och arkitektur vid det prestigefyllda universitetet American University of Dubai, AUD. Ett samarbete i form av designtävlingen, Swedish Wood Meets Arabia, som bland annat resulterat i fem unika furumöbler. Några av de vinnande möblerna visades i den svenska paviljongen.

Läs mer om tävlingen Swedish Wood Meets Arabia på svenskttra.se

svenskttra.se

Jan Söderlind, internationell direktör
jan.soderlind@svenskttra.se

Erik Belfrage, projektkoordinator

Camilla Carlsson, kommunikationsansvarig
Telefon 072-702 79 65
camilla.carlsson@svenskttra.se

_________________________________________________________________________________

Skogsindustrierna är massa-, och pappers- och den trämekaniska industrins bransch- och arbetsgivarorganisation. Skogsindustrierna företräder ett 50-tal massa- och pappersbruk i sammanlagt 23 koncerner/företag och cirka 115 sågverk i cirka 60 koncerner/företag, samt ett antal företag med nära anknytning till massa-, pappers-, eller trävarutillverkning. Arbetsgivarverksamheten bedrivs tillsammans med gruvsektorn och stål- och metallsektorn inom organisationen Industriarbetsgivarna. Inom Skogsindustrierna ingår verksamheten Svenskt Trä. Skogsindustrin sysselsätter nära 60 000 personer och exporterade för 120 miljarder kronor 2013.

Box 55525, 102 04 Stockholm, tel +46 8 762 72 00, skogsindustrierna.org

Svenskt Trä är en verksamhet inom Skogsindustrierna. Svenskt Trä verkar för kunskapsspridning, inspiration och utveckling som rör trä, träprodukter och träbyggande. Målsättningen är att genom information och inspiration öka träanvändningen i Sverige och på utvalda marknader utomlands. Svenskt Trä syftar också till att lyfta framt trä som ett konkurrenskraftigt, miljövänligt och hållbart material. Bakom Svenskt Trä står svensk sågverks- och limträindustri.

Box 55525, 102 04 Stockholm, tel +46 8 762 72 60, svenskttra.se