Brist på idrottslokaler i friskolor drabbar dubbelt

Varannan idrottslärare på landets friskolor har inte tillgång till en idrottshall på skolan. Och drygt hälften av de skolor som tvingas ha all idrottsundervisning i en lokal på stan har svårt att leva upp till kursplanen.
Det visar en ny undersökning från Svenska idrottslärarföreningen, som presenteras i Skolvärlden.

– Alla elever ska ha samma möjligheter oavsett vilken skola de går i. Att så många skolor saknar en idrottslokal är inte okej. Skollagen är tydlig när det gäller likvärdighet. Borde inte Skolinspektionen ställa krav på skolor att ha tillgång till ändamålsenliga lokaler när de beviljar tillstånd, på samma sätt som de ställer krav på bibliotek och skolsköterska, säger Bo Jansson, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Bara varannan av idrottslärarna i fristående skolor har alltid tillgång till en egen idrottshall, medan andelen är drygt 80 procent för samtliga av de omkring 1000 idrottslärare som deltar i undersökningen. Två tredjedelar av dem som inte har tillgång till egen hall att det gör det svårt eller omöjligt att leva upp till kursplanens mål.

Många idrottslärare undervisar enbart i idrott och hälsa, ett ämne med få veckotimmar för eleverna, men med många olika elever för idrottsläraren. Närmare 70 procent av idrottslärarna lämnar 150 eller fler omdömen varje termin och 18 procent lämnar hela 250 eller fler omdömen.

Undersökningen visar också att schemaläggningen ofta ställer till problem. Det är vårt för idrottsläraren att hinna samtala med elever, reflektera och dokumentera innan nästa lektion drar igång. Det är även dåligt med ämnesrelaterad fortbildning för idrottslärarna, knappt hälften räknar med att inte ha någon fortbildning alls under läsåret.

Läs mer i Skolvärlden nummer 10 och på www.skolvarlden.se/artiklar/lokallosa-skolor-drabbas-dubbelt

* Se även idrottslärarundersökningen på www.lr.se/undersokningar

tel: 0708 530 523,

Taggar: